IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Новият Механизъм за свързване на Европа ще е с бюджет от 33,71 млрд. евро

Съвета на ЕС и ЕП са постигнали предварително споразумение за програмата, която ще действа в периода 2021-2027 г.

10:10 | 12.03.21 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Съветът на Европейския съюз (ЕС) и Европейския парламент (ЕП) са постигнали предварително споразумение по второто издание на програмата на ЕС Механизъм за свързване на Европа, съобщават от пресслужбата на Съвета.

Периодът, в който ще работи програмата, е 2021-2027 г., като ще финансира проекти на страните членки на блока в областта на транспорта, цифровите технологии и енергетиката.

Бюджетът на програмата е 33,71 млрд. евро. Най-голям дял от средствата е за транспорта – 25,81 млрд. евро. За енергийни проекти са предвидени 5,84 млрд. евро, а за цифрови технологии – 2,06 млрд. евро.

В областта на транспорта Механизмът за свързване на Европа ще насърчава взаимосвързани и мултимодални мрежи за развитието и модернизацията на железопътната и шосейната инфраструктура и инфраструктурата за транспорт по вътрешни водни пътища и море, както и безопасната и сигурна мобилност. С приоритет ще се ползва по-нататъшното развиване на трансевропейските транспортни мрежи (TEN-T), като се акцентира върху липсващи връзки и трансгранични проекти с добавена стойност от ЕС. 

Предвиден е отделен бюджет в размер на 1,69 млрд. евро от бюджета за транспортни проекти, който да е за подобряване на военната мобилност в рамките на ЕС. С тези средства ще се изгражда инфраструктура, която е съвместима с двойната употреба и отговаря както на граждански, така и на военни нужди. 

В енергийния сектор ще се финансират проекти за  по-нататъшната интеграция на европейския енергиен пазар, като се подобри трансграничната и междусекторната оперативна съвместимост на енергийните мрежи, благоприятства се декарбонизацията и се гарантира сигурността на доставките. Финансиране ще се отпуска и за трансгранични проекти в областта на производството на енергия от възобновяеми източници.

При отпускане на средствата за финансиране на енергийните проекти ще се гледат плановете на ЕС и националните планове в областта на енергетиката и климата, като енергийната ефективност ще се поставя на първо място.

В областта на цифровата свързаност обхватът на програмата е разширен. Проектите ще се оценяват дали допринасят за целите по отношение на цифровия единен пазар и свързаността на ЕС. С приоритет ще се ползват проекти, които създават допълнително териториално покритие, включително за домакинствата.

Ще се насърчават и проекти, при които транспортът, енергетиката и цифровизацията си взаимодействат. Ще се насърчава и междусекторната работа в области като свързаната и автоматизираната мобилност и алтернативните горива.

Споразумението за новия Механизъм за свързване на Европа трябва да бъде окончателно одобрено от Съвета на ЕС и от ЕП. Програмата ще влезе в сила със задна дата – 1 януари 2021 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:58 | 11.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
lyusien
преди 3 години
Прекрасно Това е важно за България която може да получи много пари от трите програми Енергетиката е построяване на 7 блок на АЕЦ Козлодуй и превръщане на ТЕЦ де в газова централа Изграждане на още една газова централа в Белене и модернизация на преносната мрежа В транспорта -изграждане на два интермодални терминали в Варна и Русе и скоростни ж п линии към тях Купуване на много мотриси от тези като на сименс и пропагандиране на ж п транспорта за пренос на пътници Изграждане на велоалеи в средно големите градове и екологичен обществен транспорт Ограничаване на колите на дизел в тези градове и завършване на отсечката София Калотина Ако направят добри проекти ще бъдат получени много европейски пари
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още