IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европейската сметна палата ще проверява ЕК заради въздушния транспорт

Институцията ще оценява дали настоящата правна рамка е годна да защити правата на въздушните пътници и как се е ползвала държавната помощ за превозвачите

15:22 | 05.03.21 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Европейската сметна палата, която наблюдава разходите и управлението на средства в Европейския съюз (ЕС), обяви, че започва одит, за да оцени дали Европейската комисия (ЕК) е предприела достатъчни стъпки, за да гарантира, че правата на пътниците във въздушния транспорт са спазени по време на пандемията, съобщава онлайн изданието EurActiv.com.

Институцията ще прецени дали спешната помощ, предоставена на транспортната индустрия от националните правителства, се е ползвала за пътниците и дали настоящата правна рамка е годна да защити правата на въздушните пътници по време на криза.

Ирландският нискотарифен превозвач Ryanair оцени общата държавна помощ за авиокомпаниите, одобрена от Брюксел от началото на пандемията, на повече от 30 млрд. евро, припомня изданието. Компанията оспорва държавната помощ пред съда, като казва, че финансовото подпомагане на националните авиопревозвачи представлява фаворизиране и нарушава правилата за конкуренцията на ЕС.

„По време на COVID-19 ЕС и държавите членки трябваше да постигнат баланс между запазването на правата на въздушните пътници и подкрепата на авиокомпаниите“, коментира Анеми Туртелбум, член на Европейската сметна палата, който ще ръководи одита.

Очаква се докладът на одиторите от ЕС да бъде публикуван през лятото. Една от целите му е да помогне за „възстановяване на доверието в авиацията“, съгласно изявление на одитната институция.

Европейската сметна палата ще разгледа конкретно решението на националните правителства да позволят на авиокомпаниите гъвкавост дали да предлагат ваучери, вместо да възстановяват суми на пътниците. Няколко национални правителства отстъпиха от искането си за пълно възстановяване на парите на пътниците заради натиск на авиобранша, след като няколко превозвача се оплакаха от загубите, което това би им донесло.

По това време Европейската комисия публикува насоки и препоръки, в които се посочва, че предлагането на ваучери не засяга правото на пътниците да поискат възстановяване на пари в брой. Европейската сметна палата казва, че пътниците често са били притискани от авиокомпаниите да приемат ваучери вместо пари в брой.

Регламентът на Европейската комисия за правата на въздушните пътници, приет през 2004 г., дава право на хората да поискат възстановяване на пари в брой или да приемат пренасочване, ако техните полети бъдат отменени, значително забавени или ако им бъде отказано качване на борда. Пътниците, заседнали на летищата в резултат на отменени полети, имат право на обезщетение, като безплатно хранене и настаняване, съгласно регламента.

Опитите за актуализиране на регламента спряха, тъй като Европейският съвет не успя да постигне съгласие по обща позиция.

Авиокомпаниите са сред най-засегнатите от пандемията. Около 70% от полетите бяха отменени заради строгите здравни мерки и ограниченията за несъществените пътувания. Това доведе до рязък спад на приходите на превозвачите и мнозина потърсиха държавна помощ, за да укрепят своите баланси.

Общата държавна помощ, предоставена от европейските правителства на авиокомпаниите от началото на пандемията, се оценява на повече от 30 млрд. евро, включително 11 млрд. евро за Lufthansa, 10,6 млрд. евро за Air France-KLM, 3,5 млрд. евро за Alitalia и 1,3 млрд. евро за SAS.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:04 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още