Причинената от коронавируса криза и високите инвестиции в цифровизация и онлайн търговия сложиха прът в колелото на производителя на Nivea и Eucerin – германския Beiersdorf. След срива на печалбата от миналата година бордът на директорите трябваше да се откаже от средносрочните си цели.
„Поставихме си нови средносрочни цели, те просто не са толкова конкретни“, казва Астрид Херман, която от утре ще заеме поста си на главен финансов директор.
Първоначалната цел за 2023 г. за оперативна възвръщаемост от продажбите в потребителския бизнес от 16 до 17 процента е била определена в момент, „когато не бяхме и чували за Covid". Инвеститорите реагираха разочаровано от оскъдните данни за бъдещите очаквания - с понижение от 6% книжата на Beiersdorf бележат най-силния спад сред компаниите от състава на водещия германски индекс Dax в сряда.
Междувременно изпълнителният директор Щефан Де Льокер изрази увереност, че могат да се очакват значителни подобрения на фона на ваксинациите до края на 2021 г. За потребителското подразделение той изложи очаквания за неопределен ръст на продажбите и оперативна възвръщаемост на EBIT на нивото от предходната година. Продажбите на дъщерното дружество за лепила Tesa също трябва да нараснат, но оперативният марж ще бъде под този от предходната година поради „значителни“ инвестиции.
С допълнителни 300 млн. евро през следващите пет години - по-голямата част от тях през следващите две години, Beiersdorf планира значително да разшири своя онлайн бизнес. След като електронната търговия нарасна с 50 процента през 2020 г. и вече генерира около 8-9% от общите продажби, тя трябва да „завладее значителен двуцифрен процентен дял“ до 2025 г., казва Де Льокер.
Благодарение на разрастващия се бизнес в Азия през втората половина на годината Beiersdorf успя да ограничи спада в приходите през 2020 г. и да спечели пазарен дял „за всички стратегически марки, във всички категории за грижа за кожата и във всички региони“ каза главният изпълнителен директор. „Като цяло спечелихме по-голям пазарен дял през 2020 г., отколкото през която и да е от последните пет години“.
Въпреки това поради продължаващото високо ниво на инвестиции в нови продукти и цифровизация печалбата спадна с почти една пета. В крайна сметка за изминалата година преди еднократни позиции печалбата възлиза на 636 млн. евро. Независимо от това, на акционерите трябва да бъде изплатен непроменен дивидент от 70 цента на акция. Органичните приходи са намалели с 5,7% до около 7 млрд. евро.
Инвеститорите бяха разочаровани. „Фискалната 2021 г. трябваше да бъде година на възстановяване. Сега знаем, че е година на ново нулиране и маржовете няма да надхвърлят ниското ниво от предходната година", коментират анализаторите от Bernstein пред n-tv.