Устойчивост
За да може транспортът да стане устойчив, трябва да се насърчи навлизането на превозни средства, плавателни съдове и самолети с нулеви емисии, възобновяеми и нисковъглеродни горива и свързаната с тях инфраструктура — например чрез монтиране на 3 милиона обществени зарядни станции до 2030 г.; да се създадат летища и пристанища с нулеви емисии — например чрез нови инициативи за насърчаване на устойчивите горива за въздухоплаването и морския транспорт; превръщане на междуградската и градската мобилност в жизнеспособна и устойчива мобилност — например чрез удвояване на високоскоростния железопътен трафик и развитие на допълнителна велосипедна инфраструктура през следващите 10 години; по-екологосъобразен товарен транспорт — например чрез удвояване на железопътния товарен трафик до 2050 г.; определяне на цени за въглеродните емисии и предоставяне на по-добри стимули за ползвателите — например чрез всеобхватен набор от мерки за осигуряване на справедливо и ефективно ценообразуване за целия транспорт.
Интелигентност
Според ЕК иновациите и цифровизацията ще определят начина за превоз на пътници и товари в бъдеще, ако бъдат създадени подходящите условия. В Стратегията е предвидено превръщане на свързаната и автоматизираната мултимодална мобилност в реалност — например като се даде възможност на пътниците да купуват билети за мултимодални пътувания, а при превоза на товари да може безпроблемно да се преминава от един вид транспорт към друг; насърчаване на иновациите и използването на данни и изкуствен интелект (ИИ) за по-интелигентна мобилност — например чрез пълна подкрепа за внедряването на безпилотни летателни апарати и безпилотни въздухоплавателни средства и допълнителни действия за изграждане на общо европейско пространство за данни за мобилността.
Стабилност
Транспортът е един от секторите, засегнати най-тежко от пандемията от COVID-19, и много предприятия в сектора изпитват огромни оперативни и финансови затруднения, изтъкват от ЕК. Поради това Комисията се ангажира с укрепването на единния пазар — например чрез увеличаване на усилията и инвестициите за завършване на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2030 г. и подкрепа за възстановяването на сектора чрез увеличаване на публичните и частните инвестиции в модернизацията на всички видове транспортни средства; справедлива мобилност — например като се направи новата мобилност достъпна (и във финансово отношение) във всички региони и за всички пътници, включително тези с намалена подвижност, и секторът стане по-привлекателен за работниците; увеличаване на безопасността и сигурността във всички видове транспорт, в това число чрез предотвратяване на почти всички смъртни случаи до 2050 г.
Тъй като транспортът генерира около 5 % от БВП на ЕС и осигурява заетост на над 10 милиона души в Европа, транспортната система е от решаващо значение за европейските предприятия и световните вериги на доставки. В същото време транспортът има своята обществена цена: емисии на парникови газове и замърсители, шум, пътнотранспортни произшествия и задръствания. Понастоящем емисиите от транспорта представляват около една четвърт от общите емисии на парникови газове в ЕС.
Този тласък за трансформиране на транспорта идва в момент, в който целият сектор все още изпитва последиците от кризата с коронавируса. С увеличаване на публичните и частните инвестиции в модернизацията и екологосъобразността на превозните ни средства и инфраструктура и с укрепване на единния пазар сега имаме историческа възможност да направим европейския транспорт не само по-устойчив, но и по-конкурентоспособен в световен мащаб и по-стабилен при бъдещи сътресения.
При това развитие обаче никой не бива да е забравен: от решаващо значение е мобилността да е достъпна (и във финансово отношение) за всички, селските и отдалечените региони да останат свързани и секторът да предлага добри социални условия и да осигурява привлекателни работни места.
преди 3 години Видите ли ЕК очаквала нещо си ама защо първо не вземе да реши какво точно иска и как го иска, защото променяйки на всеки 10-15 години вижданията си за какво е екологично и какво НЕ е екологично прилича на една селска девственицаа дето се вижда че всъщност нищо не разбира и въобще няма връзка с реалността.Допреди няколко години хибридите бяха екологични, съмнявам се че ЕК ще мисли същото за тях след 10-тина години. Та я пак в началото. Да кажат в прав текст какво точно мислят да правят през следващите 20-30 години. Ако могат де. Защото почвам да се съмнявам, че в ЕК експертите вече са твърде малко в сравнение с лъжците, лицемерите и актьорите, за които не е проблем да си сменят идеите с всеки нов сценарии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар