За британските супермаркети Коледа 2020 ще бъде като никоя друга, като съчетава предизвикателството на безпрецедентно търсене поради кризата с COVID-19 и риска от прекъсване на доставките в края на преходния период за Brexit на 31 декември, пише Ройтерс.
Опашките вече се оформят извън британските супермаркети в пиковите часове, а купувачите очакват ситуацията да се усложни още повече в навечерието на Коледа, тъй като четирите големи играча - лидерът на пазара Tesco, Sainsbury's, Asda и Morrisons - и техните по-малки конкуренти, се опитват да се справят едновременно с по-голямото търсене и изискванията за социално дистанциране.
От януари пък купувачите са изправени пред вероятността за опразнени рафтове, ако доставките от Европейския съюз бъдат нарушени.
Компанията за изследвания на пазара Nielsen прогнозира, че купувачите в Обединеното кралство ще похарчат с 2 млрд. паунда повече в супермаркетите през тримесечието до 26 декември, отколкото през същия период на миналата година, или общо 33 млрд. паунда.
Въпреки че прогнозното увеличение на търсенето не е уникално за Великобритания - например в САЩ изследователят IRI очаква близо една пета скок на тримесечните разходи за храна и напитки - Brexit добавя още по-големи трудности, пред които са изправени британските супермаркети.
Във Великобритания търсенето извън нормалния за сезона ръст се подкрепя от голяма част от населението, което работи вкъщи, както и от затворените кафенета, кръчми и ресторанти в много части на страната.
Супермаркетите ще трябва да нахранят още повече гърла, тъй като много от петте милиона британци, които обикновено пътуват в чужбина за Коледа, ще останат във Великобритания, както и заради ранното завръщане на студентите зад граница в семейния дом.
Sainsbury’s обяви в четвъртък, че продажбите му от началото на ноември са надминали очакванията.
„Ето защо работим наистина усилено, за да сме сигурни, че можем да разширим капацитета в супермаркетите. Затова ние приканваме клиентите да пазаруват сами, за да осигурим достъп на повече хора в магазина“, каза Саймън Робъртс, главен изпълнителен директор на втория по големина супермаркет във Великобритания.
Робъртс, подобно на главния изпълнителен директор на Tesco Кен Мърфие, е изправен пред първата си Коледа на поста.
Супермаркетите молят клиентите да пазаруват коледните продукти по-рано. Те също така лобират пред правителството да облекчи строгите неделни правила за търговия и да разреши доставки през цялата нощ.
За да се опитат да запазят настроението си през декемврийския студ, Asda и Sainsbury's изпробват виртуални приложения, с помощта на които клиентите могат да чакат своя ред в колите си. Morrisons и Asda са изградили навеси, за да предпазят чакащите купувачи от дъжда, като Asda също така предоставя 25 хил. чадъра на разположение на клиентите.
В същото време онлайн доставките за дома са увеличени, но не достатъчно. Изследователят на пазара Kantar пресмята, че онлайн поръчките сега представляват около 13% от всички разходи за хранителни стоки във Великобритания срещу 7% преди пандемията. Но това означава, че повече от 85% от пазара все още трябва да се обслужва от физическите магазини.