Според Кристин Лагард Европейската централна банка (ЕЦБ) не може нито да фалира, нито да остане без пари. Това важало, дори ако тя генерира нетна загуба с покупките на облигации за милиарди евро, каза председателят на банката по време на изслушване на Икономическата и паричната комисия на Европейския парламент.
"Като единствен емитент на евро Евросистемата винаги ще може да генерира допълнителна ликвидност, ако е необходимо", каза тя в отговор на въпрос на евродепутат.
„Освен това всякакви финансови загуби, в случай че настъпят, няма да повлияят на способността ни да търсим и поддържаме ценова стабилност", гарантира Лагард. Примпомяне, че от пролетта на 2015 г. ЕЦБ придоби публични облигации от държави от еврозоната в обем от около 3 трлн. евро.
"Продължаваме да се сблъскваме със сериозни обстоятелства както от здравна, така и от икономическа гледна точка. Пандемиите са изключително редки и непредсказуеми събития и следователно икономическата перспектива се характеризира с висока несигурност. В тази ситуация е ключово, че публичните политики очертават ясен път напред и вдъхват доверие на гражданите на ЕС. Добрите публични политики са това, което ще ни позволи да бъдем постоянни в тези предизвикателни времена. За да го направим, те трябва да бъдат амбициозни, но и реалистични", заяви председателят на банката.
Икономически перспективи, парична политика и несигурност
Въпреки че последните новини за ваксината изглеждат обнадеждаващи, неотдавнашният скок на случаите на коронавирус и свързаното с това повторно налагане на редица мерки за ограничаване увеличават и без това повишеното ниво на несигурност и представляват сериозно предизвикателство за еврозоната и глобалната икономика.
След силно, но частично и неравномерно възстановяване на растежа на реалния БВП през третото тримесечие, последните проучвания и индикатори сигнализират, че икономическата активност на еврозоната е загубила скорост през четвъртото тримесечие, обрисува мрачна картина Лагард.
Новата вълна от COVID-19 се отразява по-специално на сектора на услугите, който е особено уязвим от въведените мерки за социално отдалечаване. Индексът на мениджърите на закупуване за еврозоната показва, че докато производството продължава да се подобрява, дейността в сектора на услугите отслабва допълнително през октомври. Това неравномерно въздействие е очевидно и в страните от еврозоната, като тези страни са особено зависими от туризма и пътуванията.
Досега мерките за държавна подкрепа, особено схемите за краткосрочна работа, са предпазвали домакинствата от загуба на работни места и спад в доходите. Но това не попречи на безработицата да се увеличава в някои страни. Освен това се очаква потребителите да останат много предпазливи в настоящата силно несигурна среда, тъй като последиците от пандемията заплашват перспективите за заетост и доходи на хората.
От своя страна притихналото търсене и отслабването на балансите и рентабилността на фирмите тежат върху бизнес инвестициите. Компаниите вероятно ще останат колебливи относно отпускането на средства за дългосрочни инвестиции, отчете французойката.
Като цяло икономиката на еврозоната се очаква да бъде силно засегната от бързото нарастване на заболелите с коронавирус и възстановяването на мерките за ограничаване, което представлява явен отрицателен риск за краткосрочната икономическа перспектива.
Слабостта в икономическата активност от началото на пандемията се отразява и на инфлацията. Ниските цени на енергията и временното намаляване на германския данък върху добавената стойност намаляват инфлацията. Но слабото търсене, особено в секторите на туризма и свързаните с него пътуванията, значителното отслабване на трудовите и продуктовите пазари, добавят допълнителен натиск. В тази среда очакваме, че общата инфлация вероятно ще остане на отрицателна територия до началото на 2021 г.
Ключовата роля на паричната политика в тази ситуация е да запази благоприятни условия за финансиране за всички сектори в еврозоната, като по този начин предоставя решаваща подкрепа за подпомагане на икономическата активност и за защита на средносрочната ценова стабилност, категорична беше Лагард. Когато се мисли за благоприятни условия за финансиране, от значение са не само условията за финансиране, но и продължителността на политическата подкрепа. В тази връзка запазването на благоприятни условия за толкова дълго, колкото е необходимо, е от ключово значение за подпомагане на разходите на хората, за поддържане на кредитния поток и за справянето с масовите съкращения.
Както беше обявено на нашето октомврийско заседание, през следващите седмици Управителният съвет внимателно ще оцени постъпващата информация, включително новия кръг от макроикономически прогнози, каза тя. Тези прогнози ще позволят цялостна преоценка на икономическите перспективи .
Въз основа на тази актуализирана оценка Управителният съвет ще калибрира инструментите си, според случая, за да отговори на разгръщащата се ситуация с оглед приближаване на инфлацията към нашата цел по устойчив начин.
Програмата за спешни покупки при пандемия (PEPP) и нашите целеви операции за дългосрочно рефинансиране (TLTRO) са доказали своята ефективност в настоящата среда и могат да бъдат коригирани в движение, за да реагират на еволюирането на пандемията. Следователно те вероятно ще останат основните инструменти за коригиране на нашата парична политика.
Взаимодействието на фискалната политика и паричната политика
"Досегашният отговор на кризата показа как паричната политика и фискалната политика могат да се подкрепят взаимно при настоящите обстоятелства. За паричната политика, както казах, е от решаващо значение да се осигурят благоприятни условия за финансиране на цялата икономика. В същото време фискалната политика трябва да играе основна роля за засилване на търсенето в краткосрочен и средносрочен план, засилване на доверието и повишаване на потенциала за растеж на нашите икономики. Фискалната политика има тази роля по три причини. Първо, стимулите трябва да дойдат бързо. Второ, тя има важно секторно измерение, за което паричната политика не е правилният инструмент, а някои от инструментите, например кредитните гаранции, по своята същност имат фискален характер", казва Лагард.
Към днешна дата правителствата на еврозоната са въвели фискални мерки в размер на над 4% от БВП на еврозоната само през 2020 г.
Тези национални фискални отговори според французойката са били много ефективни. Схемите за задържане на заетостта и гарантиране на заеми в частност спомогнаха за осигуряване на заетост и за предотвратяване на ненужна загуба на жизнеспособен бизнес. Те бяха решаващо допълнени от подкрепа на ниво ЕС - така наречените „предпазни мрежи“, които засилват техните ефекти за повишаване на доверието. Чрез подсилване на търсенето и улесняване на достъпа до кредити за компаниите, тези мерки също така засилиха ефективността на нашата парична политика.
Публичните инвестиции и реформите, особено ако са насочени към средносрочни и дългосрочни предизвикателства като устойчивостта на околната среда и цифровизацията, могат да изградят мост към успешно и приобщаващо възстановяване. Не бива да мислим за двете поотделно - комбинирането на реформи с инвестиционни стимули има потенциал да повиши още повече растежа. Двете заедно трябва да оформят бъдещето на нашите икономики и да гарантират, че те се адаптират към „новото нормално”, след като пандемията приключи.
По думите ѝ пакетът на ЕС „Next Generation EU“, в който влиза и пакет за възстановяване за 750 млрд. евро, трябва да започне да функционира незабавно. Пакетът обаче срещна през тази седмица съпротивата на Полша и Унгария. Затова съществува риск изплащането на средствата да се забави, дори ако има компромис.
Допълнителните ресурси на пакета могат да улеснят експанзивни фискални политики, най-вече в онези държави от еврозоната с ограничено фискално пространство. Трябва също така да осигурим последователното и ефективно изразходване на тези средства. Ето защо приветствам приноса на Парламента за насърчаване на прозрачността и отчетността при използването на фискалната подкрепа на ЕС", каза Лагард.
Според нея по тези причини е по-важно от всякога паричната политика и фискалната политика да продължат да работят ръка за ръка. Гаранциите на договора гарантирали, че това се прави при пълно зачитане на мандата и независимостта на ЕЦБ.
В заключение Лагард подчерта, че реакцията на Европа за кризата досега е не само впечатляваща, но и високоефективна. "Навлизайки във втората фаза на кризата, ние трябва да продължим със същия ангажимент. Както е казал Йохан Волфганг фон Гьоте: „В сферата на идеите всичко зависи от ентусиазма, в реалния свят всичко почива на постоянство”, заключи Лагард.
преди 4 години Може ли ЕЦБ да фалира? Отговорът без съмнение е ДА и това ще стане когато хората престанат приемат еврото за каквито и да било плащания... В много страни в Африка и Латинска Америка днес не се приема местна валута за много стоки и се приема само $, но когато и $ и еврото се сринат ще се приемат само пари, които ЦБ не контролира т.е криптовалути, монети от благородни метали, скъпи вещи и други бързо ликвидни стоки...Това е абсолютно потвърдено в коя да е епоха или култура - все пак в САЩ две ЦБ съществували преди ФЕД са фалирали и са били закрити т.е ЦБ може да фалира колкото и невероятно да звучи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Може ли ЕЦБ да фалира? Отговорът е: Не, не може да фалира, но може да спомогне фалита на цял континент! Особено, ако спомага за по-фундаментални дисбаланси в рамките на еврозоната от погрешни политики. Ехх, липсва ми Ванката, да им каже за "грешката", загуби се този човек, нещо... :( отговор Сигнализирай за неуместен коментар