Следващата година ще бъде определена за „Европейска година на железопътния транспорт“, след като преговарящите от ЕС решиха да подкрепят плана за стимулиране на пътуванията с влакове, съобщава онлайн изданието EurActiv.com.
Понастоящем транспортът е единственият сектор в европейската икономика, който отчита ръст на емисиите парникови газове. Затова и Европейската комисия (ЕК) предложи през март като част от плана си за Зелена сделка да обърне допълнително внимание на пътуванията с влакове през следващата година.
Представители на Съвета на ЕС и евродепутати са се съгласили с плана и са постигнали временно споразумение, според което ще се работи по инициативи за увеличаването на броя хора и товарите, които се транспортират с железопътен транспорт.
Европейският комисар по транспорта Адина Валеан заяви, че е "развълнувана да обяви" края на тристранните преговори. Германският министър на транспорта Андреас Шойер добави, че „железопътният транспорт е отговорът на много критични въпроси в областта на мобилността, като климатична неутралност, енергийна ефективност, устойчивост на кризи и безопасност“. „Годината на железопътния транспорт цели да даде тласък на сектора и да насърчи повече туристи, бизнесмени и производители да избират влаковете“, допълва той.
Германия, настоящият ротационен председател на ЕС, полага основите за повече прожелезопътни политики: по-рано тази година Шойер представи стратегия, която ще позволи емблематичната мрежа от влакове Trans-Europ Express да възкръсне на целия континент.
Германия е и сред 25-те държави, подписали декларацията от юли, в която се призовава за по-голяма координация на трансграничните пътувания с влакове и повече внимание за спалните услуги, които напоследък започнаха да се радват на ренесанс.
Карима Дели, председател на транспортната комисия на Парламента, настоява, че правителствата и железопътните фирми трябва да се съсредоточат върху „рестартирането на железопътния товарен превоз, насърчаването на нощните влакове, както и възобновяването на изоставените местни и регионални железопътни линии“.
Комисията ще трябва да разгледа проектирането на „европейски етикет за популяризиране на стоки“ и „индекс на железопътната свързаност“, по подобие на база данни, която вече съществува за авиационните връзки.
През последните години железопътният транспорт трябваше да се справи с предизвикателствата за финансиране на инфраструктурата, въпреки че наличността на наличните пари нарасна леко през ноември, когато Европейската инвестиционна банка заяви, че ще премахне подкрепата за нови летища и ще наложи по-строги критерии за финансиране на магистрали.
2021 г. също е определена за първата пълна година, когато се прилагат правилата на Четвъртия железопътен пакет, което ще означава по-отворен железопътен пазар и вероятно и намалени административни разходи. Страни като Франция и Испания вече либерализират мрежите си, за да се съобразят.