Това е прогноза, която изглежда и като диагноза: очакванията на германския доставчик за автомобилната индустрия Continental за финансовата му година показват колко силно го е засегнала кризата. В сравнение с 2019 г. приходите през 2020 г. ще бъдат с над 6 млрд. евро по-ниски - до 37,5 млрд. евро - при условие, че пандемията, която отново се влошава в някои части на света, няма да окаже допълнителни ефекти върху производствените и веригите на доставка. Маржът на печалбата е оскъден. Коригираният марж на EBIT се очаква да спадне от над 7% миналата година до около 3%.
Решаващият фактор е свързаният с коронавируса спад в глобалното производство на автомобили - но не само това. Анализ на все още проблемния основен бизнес на германското издание Handelsblatt разкрива, че вътрешните структурни проблеми на Continental забавят групата повече от спада на конкурентите.
Автомобилният сектор, който включва бизнеса с автомобилни компоненти, сензори и софтуер, влиза в зоната на загубата с приходи от 22 млрд. евро. Коригираният EBIT марж ще отчете спад до 1,5 процента.
Schaeffler например се справя по-добре тук. Компанията се осмели да даде прогноза в сряда. Доставчикът, собственост на семейство Шефлер, който е и най-големият акционер в Continental с 46 процента, очаква марж на EBIT от един до два процента в автомобилното подразделение. И двете подразделения определено са сравними помежду си.
Акционерите реагираха разочаровано на данните. В сряда сутринта книжата на Continental поевтиняха с 1,4%. Прибирането на печалбата от страна на акционерите обаче също трябва да играе роля, тъй като през последните няколко дни книжата се възползваха значително от позитивното състояние на фондовия пазар.
От друга страна, развитието на свободния паричен поток е окуражаващо за Conti. Това са средствата, които една компания генерира от оперативната си дейност, минус необходимите капиталови инвестиции. Тук стойността се повиши до 1,8 млрд. евро, година по-рано сумата беше 343 млн. евро - за третото тримесечие.
Гумите и индустриалният бизнес спасяват консолидирания отчет
Напускащият компанията шеф на Conti Елмар Дегенхарт е оптимист. „Постигнахме забележително добро оперативно състояние през третото тримесечие“, каза той, цитиран в корпоративното изявление.
„Ние сме уверени, че ще генерираме положителен свободен паричен поток преди придобивания и еднократни ефекти за годината като цяло“. Тази печалба обаче вероятно ще бъде под стойността от предходната година.
След повече от единадесет години начело на компанията 61-годишният изпълнителен директор внезапно подаде оставката си в края на октомври. Здравни причини са принудили Дегенхарт да направи това. Той ще освободи официално поста си на 30 ноември. Надзорният съвет ще гласува за неговия наследник в четвъртък. Най-добри шансове се приписват на Николай Зетцер, говорител на Автомобилния съвет, отговорен за преструктурирането на основния бизнес.
Съобщението за тримесечните данни разкрива кой проблем трябва да реши Зетцер. Там се казва, че Conti е получил договори за доставка на централния си високопроизводителен процесор - този в новия електрически VW ID. 3, на обща стойност над 4 млрд. евро. Но тези пари не са отразени в оперативния бизнес. За деветмесечието автомобилното подразделение отчете загуба от почти 290 млн. евро.
Коригираната оперативна печалба на цялата група е спаднала за същия период с над 73 процента до 629 млн. евро. Фактът, че групата като цяло не е на загуба, се дължи главно на силното подразделение за гумите и индустриалния бизнес, подразделението Rubber. В трудната пандемична среда секторът генерира коригиран марж на EBIT от 9,5 процента. Подразделението за задвижването също се справя малко по-добре.
Въпреки това през третото тримесечие, както и през предходната година, Conti трябваше да генерира загуба от обезценка на своята репутация в размер на 649 млн. евро. Корекцията засяга бизнес сферата “Автомобилни мрежи и информация”, която е част от автомобилното подразделение. Разходите за преструктуриране от своя страна възлизат на 687 млрд. евро. Резултатът: Отчетеният марж на EBIT е минус 6,5 процента през третото тримесечие.
Поглед върху броя на служителите също показва какво означават усилията за преструктуриране за персонала: В края на третото тримесечие Conti имаше малко повече от 233 хил. служители - с над 7700 по-малко от година по-рано.
Закъснялата трансформация
Дегенхарт стана главен изпълнителен директор през 2009 г. По това време след неуспешното поглъщане от Schaeffler групата беше в ситуация, която застрашаваше нейното съществуване. Компанията трябваше да се справи с огромен дълг, който Дегенхарт и неговият финансов директор Волфганг Шефер управляваха в рамките на няколко години. Но през последните три години ръководството на Дегенхарт не показа сериозни успехи.
Корпоративното преструктуриране, което Дегенхарт стартира преди две години, всъщност трябваше да върне Continental по пътя към успеха. Групата трябва да бъде преобразувана в холдингова структура. Първоначално беше планирано IPO за дивизията Vitesco, по-късно ръководството реши да се отдели от този план. Целта беше да се рационализира структурата на групата. Conti трябва да се концентрира върху автомобилния бизнес с компоненти и софтуер за превозни средства, както и системи за подпомагане на водача.
По това време обаче критиците разкритикуваха късното решение за реорганизация на компанията. Световните продажби на автомобили падат от 2018 г., а с тях и маржовете в бизнеса на доставчиците. Това не само затрудни преобразуването. IPO-то на Vitesco също трябваше да се отлага няколко пъти. Към момента не е ясно кога може да се проведе то и дали въобще ще се стигне до него след противоречивите изказвания на мениджмънта по темата.
А структурната промяна към електромобилността и по-голям дял на софтуера в създаването на стойност в автомобилната индустрия засега не се отразяват във финансовите данни на групата. В продължение на няколко тримесечия както резултатите във Vitesco, така и в автомобилния бизнес бяха по-скоро разочароващи, коментира Handelsblatt.