IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Силното евро не е добра новина за някои европейски компании

Ръстът на единната европейска валута създава проблеми на компании като Ferrari и Fiat Chrysler, които излизат от кризата с COVID-19

21:03 | 07.09.20 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Kerem Uzel/Bloomberg</em></p>

Снимка: Kerem Uzel/Bloomberg

Силният ръст на еврото тази година е смятано за вот на доверие на инвеститорите относно перспективите за възстановяване на европейската икономика. Но някои компании и техните акционери се готвят за проблеми, пише Wall Street Journal.

Еврото е отбелязало ръст от 5,6% спрямо долара тази година, най-голямото му покачване от 2017 г. насам. На 1 септември то премина прага от 1,20 долара за първи път от май 2018 г. Валутата е близо до исторически връх на търговско претеглена база, включително Китай и Великобритания.

Когато еврото е силно, това прави износа на стоки като машини, автомобили и химикали от еврозоната по-скъп за чуждестранните купувачи. Това също така подкопава стойността на покупките в чужбина на компаниите в 19-те страни членки и може да отнеме част от печалбата им точно в момент, когато излизат от икономическата криза заради COVID-19.

„Намираме се в началото на проблемите, когато погледна търговско претеглената база. Ако еврото запази нивото си, това е малък проблем, но ако се покачи още, това е голям проблем“, коментира Вираж Пател, стратег по обменните курсове в компанията за анализи Arkera.

Ръстовете при еврото са отражение на отслабващия щатски долар. Инвеститорите пренебрегват зелената валута през последните месеци, след като Федералният резерв съобщи, че ще запази лихвите ниски и ще позволи повишаването на инфлацията. Това изтрива 3,7% от стойността на долара от началото на годината.

Засилването на еврото не е повлияло много на европейските акции до момента, но е една от причините бенчмарковете на Стария континент да изостават от американските измерители, твърдят анализатори. Индексът Euro Stoxx, широк измерител на акциите в еврозоната, е надолу с 10,6% тази година спрямо ръст от 6% на S&P 500 отвъд океана.

Истинските последици от засилването на валутата ще започнат да се проявяват в счетоводните баланси на компаниите, смятат анализатори.

Но е трудно да се прецени каква част от корпоративните печалби ще бъде изтрита. Компаниите с печалба над 250 млн. долара обичайно сключват сделки с 40 валути, казва Волфганг Кьостер, старши стратег във финансовата софтуерна компания Kyriba.

Компаниите от еврозоната като цяло генерират по-голяма част от печалбата си от чужбина в сравнение с големите американски компании, които разчитат повече на американския потребител, казва Ларс Крекел, глобален стратег на фондовите пазари в компанията Legal & General Investment Management. За всеки ръст с 10% на еврото спрямо долара корпорациите в еврозоната губят около 3% от печалбата си, смята той. При компаниите от S&P 500 поскъпване с 10% на долара струва на компаниите до 2% от печалбата им.

Печалбата на европейските автомобилни производители вероятно ще бъде подкопана от по-силното евро, смята Джанлука Бертузо, анализатор на фондовите пазари в италианската инвестиционна банка Intermonte Sim. Италиано-американската компания Fiat Chrysler Automobiles и италианският автомобилен производител Ferrari генерират  голяма част от приходите си от продажби извън еврозоната. Fiat Chrysler, например, получава 70% от приходите си от Северна Америка.

Ferrari произвежда коли само в Италия, което означава, че голяма част от разходите й са в евро, а продажбите й до голяма степен са в други валути. За всеки ръст с 1% на еврото спрямо долара, печалбата на Ferrari на акция може да намалее с около 1%, смята Бертузо. Печалбата на автомобилната компания за третото и четвъртото тримесечие вероятно ще намалее на годишна основа заради поскъпването на валутата – еврото се търгуваше за около 1,11 долара през третото тримесечие на миналата година спрямо 1,18 долара сега.

Ръстът на еврото спрямо долара прави и френския производител на гуми Michelin по-предпазлив в очакванията му до края на годината, каза на 27 юли главният финансов директор на компанията Ив Шапо. Около 40% до 50% от брутните приходи от продажби на компанията са деноминирани в долари, допълни той.

През последните дни някои инвеститори започват да залагат, че Европейската централна банка ще предприеме стъпки за спиране на ръста на еврото, защото по-силна валута ще намали разходите за внос и ще подкопае инфлацията. Изказването от миналата седмица на главния икономист на ЕЦБ Филип Лейн, че силното евро ще повлияе на прогнозите на ръководителите за икономическия растеж и на решенията за валутната политика, подкрепиха тези очаквания и тласнаха еврото към понижение.

„Ръстът на еврото си има своята цена и тя е върху печалбата. Ако сте европейска индустриална компания и се конкурирате с Caterpillar, вероятно печалбата ви ще пострада, когато еврото върви нагоре“, казва Матю Савари, стратег в BCA Research.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:52 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 5 rate down comment 0
Petar2015
преди 4 години
Аха. На шайка автомобилни износители има намалявала печалбата и виновен е курсът на еврото. Да видим как ще им угоди европарламента.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още