Причинената от коронавируса криза насочва германския индустриален концерн Thyssen-Krupp все по-дълбоко в зоната на загубата. През третото тримесечие, което досега вероятно е било най-силно повлияно от последствията от пандемията, индустриалната група, базирана в Есен, отчете загуба в размер на 668 млн. евро. През първите девет месеца на финансовата година вече се натрупа загуба за близо два милиарда евро, както обяви в четвъртък компанията, цитирана от DPA.
Свободният паричен поток се развива особено драматично през първите девет месеца, без да се вземат предвид придобиванията и продажбите на части от компанията (M&A). Той е отрицателен - с минус 3,5 милиарда евро. По-специално подразделението за стомана отбеляза значителен спад на резултатите, а между април и юни понесе загуба (EBIT) от 344 милиона евро.
„Работихме усилено, за да задържим разходите под контрол и да осигурим ликвидност”, пояснява председателят на Борда на директорите Мартина Мерц.
По този начин групата премина през кризата малко по-добре през третото тримесечие, отколкото първоначално се опасяваше. „Сега виждаме признаци на стабилизация. Но предстоящото преструктуриране и разчистването на баланса ще продължат да тежат на резултатите през текущото тримесечие”, казва още тя.
Едва преди няколко дни Thyssen-Krupp приключи продажбата на своето поделение за асансьори в сделка за над 17 милиарда евро с консорциум от финансови инвеститори. Концернът ще включи парите от сделката в отчета си за текущото тримесечие. Но представените числа показват колко спешно се нуждае от парите.
Така към края на юни Thyssen-Krupp отчита отрицателен собствен капитал от минус 9 милиона евро. Нетният финансов дълг нарасна до малко под 8,5 милиарда евро. Т. нар. Gearing, който е важен за отпускането на заеми, т.е. съотношението на собствения към чуждия капитал, не може да бъде изчислено с тези ключови цифри. През предходната година стойността беше над 200 процента.
Само поделението за асансьори, което вече не е част от компанията, генерира значителни плюсове с печалба от 192 милиона евро. Подразделението за индустриални компоненти, както и звеното за морска техника, затвориха тримесечието положително, съответно с 23 и 3 милиона евро, но не успяха да компенсират провалите в подразделенията за авточасти (минус 142 милиона евро), строителство на заводи (минус 102 милиона евро), търговия с материали (минус 111 милиона евро) и стоманената дивизия.
В момента групата търси партньор за изпитващия затруднения бизнес със стомана. Шведският конкурент SSAB, европейското дъщерно дружество на индийския стоманен гигант Tata и китайската група Baowu се считат за заинтересовани страни. Групата не предостави никакви подробности по темата
В конферентен разговор с журналисти главният финансов директор Клаус Кийсберг заяви в четвъртък сутринта, че Thyssen-Krupp е в преговори със заинтересовани страни и поддържа отворени различни опции. „Пространството на опциите е сравнително широко“, каза мениджърът.
Отвъд всичко това групата от Рурска област е оптимистична, че нещата отново ще се подобрят. За четвъртото тримесечие компанията очаква "с възможното изключение на Steel Europe стабилно развитие в почти всички бизнеси или леко подобрение в сравнение с предходното тримесечие", се казва в съобщението.
Въпреки това свободният паричен поток преди M&A все още ще бъде силно натоварен. Бордът на директорите обещава стойност до минус 6 милиарда евро. Ако обаче приходите от продажбата на асансьорния отдел бъдат включени в изчислението, паричният поток и годишната печалба ще бъдат силно положителни за първи път от години.
В началото на търговията акцията реагира със срив до десет процента до 6,62 евро. Едва във вторник американската банка JP Morgan понижи целевата си цена за Thyssen-Krupp до 5,50 евро. Анализаторът Лука Нелсън оправда оценката си с очаквани големи понижения при оперативния резултат и парите в брой. Към 12 часа книжата се сриват с над 15% до 6,29 евро.