Продажбите на нехранителни стоки намаляват най-силно в Испания (-55,2%), Люксембург (-51,1%), Ирландия (-50,4%), Италия ( -50,2%) и Франция (-49,8%). Най-голям спад в продажбите на автомобилни горива е отчетен в Италия (-66,2%), Франция (-64,7%) и Испания (-56,8%).
Най-силен общ спад на продажбите е регистриран в Италия (-32% и без промяна в супермаркетите), Испания (-31,2% и -0,2% в супермаркетите), Португалия (-27q2% общо и -10.6% в супермаркетите) и Хърватия (-27q1% през общо и -10,1% в супермаркетите).
Най-голям ръст на интернет продажбите има в Унгария (61%), Литва (42,3%) и Испания (41,9%). Обемът на този канал през април 2020 г. е под този през февруари само в Португалия (-0,5%).
Паническо пазаруване
В очакване на недостиг на някои основни стоки се наблюдава паническо купуване през март. Федералната статистическа служба на Германия проведе специално експериментално проучване, резултатите от което показват, че има масирано увеличение на покупките на изделия като дезинфектанти, брашно и тоалетна хартия.
Подобна тенденция се наблюдава в няколко страни.
Паническото купуване и увеличеният обем на търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия се преодоляват като тенденция през април, когато обемът на продажбите се връща малко под нивото от февруари.
Сравнение с 2008 г.
Глобалната финансова криза през 2008 г. имаше драматични ефекти върху производството в промишлеността и строителството. Между януари 2008 г. и декември 2008 г. общият индекс на търговията на дребно в ЕС намалява с 1,7 пункта. За сравнение, през март и април понижението е 22,6 пункта.
През 2008 г. най-силен спад на продажбите се отчита при електрически стоки, книги, текстил, горива, както и интернет покупките.
За сравнение, през април 2020 г. индексът на продажбите на текстил се срива с 65,6 пункта, индексът за автомобилно гориво - с 45,5 пункта, а индексите за компютърна техника, книги и за електрически уреди и мебели - съответно с 34,4 и 34,1. Същевременно се увеличава обемът на пощенските и куриерските поръчки и интернет покупките.