За новия финансов директор на Thyssen-Krupp Клаус Кайсберг представянето на финансовите данни за полугодието е първото такова – истинска премиера. Нямаше обаче никакви признаци за тържественост. „Пандемията от коронавируса ни изправя пред предизвикателства, пред каквито никой досега не се е изправял", каза мениджърът в конферентен разговор с журналисти във вторник. „Приходите се сринаха, разходите продължават да си текат", гласи накратко неговата диагноза за „заболяването“ на германския концерн.
Икономическият срив в резултат на глобалните мерки срещу разпространението на вируса е засегнало силно индустриалната компания. Преди всичко затварянето на повечето европейски автомобилни заводи е довело до спад в търсенето в края на тримесечието. В много от своите бизнеси Thyssen-Krupp зависи от развитието на автомобилната индустрия.
Групата от Рурска област губи около 1,2 млрд. евро през първите шест месеца на фискалната година, която продължава до септември. Нетният финансов дълг се удвоява в сравнение със септември до 7,5 млрд. евро. Причинената от коронавируса криза представлява тежък удар за планираното преструктуриране, предава DPA. Цената на акциите се понижава с над 11% до 4,28 евро за брой (към 14,45 часа).
Ситуацията не се очаква да се подобри в краткосрочен план. Напротив, управителният съвет дори очаква загубaтa да се увеличи през втората половина на годината. Thyssen-Krupp заяви в съобщение, че продажбите ще „намалеят значително“ през следващите тримесечия предвид факта, че автомобилната индустрия се забавя. Ето защо концернът не изключва да отчете коригирана загуба (Ebit) до 1 млрд. евро през следващото тримесечие.
За да засили ликвидността в краткосрочен план, през миналата седмица Thyssen-Krupp си осигури заем от държавната банка за развитие (KfW) в размер на 1 млрд. евро. Освен това групата очаква продажбата на асансьорното отделение да приключи през текущата финансова година, което би трябвало да влее около 17,2 млрд. евро във фирмената каса. С парите главният изпълнителен директор Мартина Мерц възнамерява да изплати дългове и пенсионни задължения и да преструктурира групата.
Ключова роля играе стоманеното подразделение, което приключи последните шест месеца със загуба (eBit) от почти половин милиард евро и следователно е един от основните виновници за загубата на групата, както и бизнесът с авточасти, който загуби почти 200 млн. евро между октомври и март.
Подразделението за асансьори може да повиши леко печалбата
Тъкмо подразделението за асансьори, което групата от Рурска област наскоро продаде на консорциум около финансовите инвеститори Advent и Cinven, успява да увеличи леко печалбата си в сравнение с предходната година от 368 млн. евро до 375 млн. евро. Бизнесът е до голяма степен устойчив на кризи, тъй като голяма част от приходите са от договори за услуги, които осигуряват стабилен приход дори в периоди на икономически спад.
Предвид високата динамика на коронакризата финансовият директор Кайсберг не направи прогноза за цялата година. Ясно е обаче, че финансовият обхват, който се очаква да предостави сделката за бизнеса с асансьори, ще бъде значително по-малък от първоначално предвидения. Изпълнителният директор Мерц вече предупреди през миналата седмица служителите за това и за възможни икономии.
След асансьорите сега за продажба ще бъде предложено и подразделението за изграждане на съоръжения, което успява леко да подобри резултата си от загуба за 63 млн. евро до загуба от 46 млн. евро. „Имаме няколко оферти от заинтересовани страни“, казва Касйсберг. Групата е в „напреднали разговори". Независимо от това обаче сред купувачите имало „резерви заради кризата“, което затруднява вземането на решение в момента. „Ще прокараме темата напред с доста натиск", обещава мениджърът.
През следващата седмица изпълнителният директор Мерц възнамерява да представи актуализация на стратегията си пред надзорния съвет. Досега тя предвижда по-голяма независимост за отделните дивизии, като същевременно се фокусира повече върху рентабилността. Групата планира да инвестира допълнителни 800 млн. евро в стоманодобивния бизнес през следващите години, за да адаптира застаряващото оборудване към нарастващите изисквания на автомобилната индустрия.
Thyssen-Krupp планира да съкрати около 3 хил. работни места в стоманодобивния бизнес в средносрочен план. В останалите области ще бъдат премахнати още 3 хил. работни места. Директорът по човешките ресурси Оливер Буркхард вече беше обявил преди кризата, че броят може да бъде по-голям в зависимост от икономическото развитие. Засега обаче групата държи на заявената обща бройка от 6 хил. работни места.