Германската авиокомпания Lufthansa не планира да придобива конкуренти, отслабени от коронавирусната криза, заяви на виртуалното годишно общо събрание с акционерите главният изпълнителен директор на компания Карстен Шпор, цитиран от Ройтерс.
Авиопревозвачът, който се готви да възобнови бавно пътническите си полети от юни, води преговори с правителството за спасителна помощ от около 10 млрд. евро и Шпор заяви, че очаква скоро да бъде постигната сделка.
“Фокусът ни е върху стабилизирането на Lufthansa в настоящата й форма, а не придобиването на други авиокомпании. Не планираме придобиване в това време“, каза Шпор и допълни, че консолидацията сред европейските авиокомпании ще се забави заради спасителните помощи от държавата.
Забраните за пътувания принудиха германския авиопревозвач да приземи 700 от самолетите си, което доведе до спад с 99% на броя на пътниците, а компанията, която включва още Swiss, Austrian Airlines и Brussels Airlines, губи около един милион евро (1,1 млн. долара) кеш на час.
Спасителната сделка за Lufthansa се очаква да даде на Германия дял от 25,1% от авиокомпанията, както и представителство в Надзорния съвет, разкриха запознати източници.
Отделно от това се очаква Lufthansa да получи увеличение на капитала с около 5 млрд. евро, но акциите няма да имат право на глас, както и около 3 млрд. евро под формата на гарантирани от държавата заеми, допълниха източниците.
Очаква се Шор да посети Брюксел тази седмица, съобщи белгийският вестник L’Echo. Авиокомпанията иска финансова помощ от 290 млн. евро от белгийската държава, за да преодолее кризата. В замяна на това Белгия иска гаранции за бъдещето на Brussels Airlines и развитието на летището в Брюксел.
Шпор заяви, че въпреки спасителната помощ германското правителство не се интересува от активна роля в компанията, след като по-рано предупреди за възможна държавна намеса.
Клаус Шмид, ръководител на съвета от икономически консултанти към федералното министерство на икономиката, заяви на брифинг във вторник, че правителството не трябва да се намесва в разговори, например за това дали подразделението Germanwings на Lufthansa да бъде затворено.
За да намали разходите си, Lufthansa съобщи, че наред с останалите мерки е поискала от Airbus и Boeing да отложат доставките на самолети.
Компанията запазва плановете си да продаде кетъринг услугите си, каза Шпор и допълни, че на този етап не са планирани други продажи на активи, а потенциално листване на Lufthansa Technik в настоящата ситуация би било възможно само при огромна отстъпка.
Lufthansa съобщи, че е невъзможно да даде дългосрочна прогноза, тъй като коронавирусът ще продължи да натежава на авиационната индустрия за дълго време.
Същевременно нискотарифната авиокомпания Wizz Air съобщи, че планира да смекчи ограниченията за пътуване, като пусне нови маршрути от лондонското летище Лутън до ваканционни дестинации в Португалия от 16 юни и Гърция от юли.
Новите маршрути са част от планираното смекчаване на ограниченията, информира компанията и допълни, че новите правила, които въведе, като задължително носене на маски за пътниците и служителите, трябва да дадат увереност на клиентите й по време на полет.
Все още не е ясно дали традиционни летни ваканционни дестинации ще бъдат отворени за бизнес тази година.
Полетите към Фаро, Португалия, ще започнат от 16 юни, а към Закинтос, Ираклион, Корфу и Родос в Гърция – в началото на юли, съобщи компанията.
Wizz стана една от първите европейски авиокомпании, които възобновиха пътнически маршрути от летище Лутън в Лондон и Виена от 1 май, превозвайки хора от България, Румъния и други страни, които според авиокомпанията пътували по работа.
Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) съобщи, от своя страна, че подкрепя носенето на маски от пътниците по време на полет на фона на разпалването на дебата за възобновяването на работата на авиокомпанията при спазване на правилата за социално дистанциране.
ИАТА съобщи, че носенето на маски ще помогне за опазването на здравето на пътниците, но се обяви против оставянето на средните седалки в самолетите празни. Преди това тя подкрепи мярката.
Медицинският консултант на ИАТА Дейвид Пауъл заяви, че носенето на маски на борда ще бъде част от набора от мерки, включващ още сканиране на пътниците преди полет за измерване на телесната им температура и засилени процедури за почистване, които ще позволят безопасно рестартиране на полетите.
През април генералният директор на ИАТА Александър де Жуниак заяви, че оставянето на средната седалка празна е сред вероятните условия за възобновяване на полетите, която ще бъде обсъдена с правителствата в цял свят.
Сега обаче ИАТА явно дава заден ход, като съобщи на онлайн пресконференцията във вторник, че празната средна седалка няма да засили безопасността на пътниците.
Брайън Пиърс, главен икономист на ИАТА, съобщи, че повечето авиокомпании е нямало да спечелят пари миналата година, ако една трета от седалките в най-често използваните модели за летене в индустрията са били премахнати.