Много от неговите клиенти и доставчици може да не оцелеят без допълнителна помощ, включително правителствени инвестиции. Сам за себе си обаче европейският самолетостроител Airbus изключва инжектиране на капитал от държавата. „Никога не трябва да казвате„ никога “, но мога да кажа, че за момента не се нуждаем от държавна капиталова помощ и че се опитваме да си помогнем сами“, казва в интервю за германския бизнес всекидневник Handelsblatt изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори.
И по отношение на ликвидността Airbus е подсигурена благодарение на добрата фискална ситуация с паричната наличност в брой в началото на кризата, а също и защото допълнителна кредитна линия беше изтеглена през февруари. „Ние не искаме изкупуване, каквато и да е форма на отпускане на капитал или по-високо държавно участие“, не оставя никакво съмнение за отношението на неговата компания към държавната помощ Фари.
Френски министри заявиха през последните дни, че Airbus се нуждае от милиарди евро държавна помощ. Министърът на икономиката и финансите Брюно льо Мер обяви, че „стратегически важните компании ще бъдат защитени" или дори национализирани. Автомобилната индустрия и Air France-KLM, с които Париж и Хага водят преговори за държавна помощ, са начело в списъка.
Airbus би могъл да ги последва. Но Фори не иска и да чуе нищо за това и то по уважителна причина: когато предшественикът му Том Ендерс се опита да слее компанията с BAE Systems през 2012 г., германското правителство осуети опита. По това време германската и френската държава все още оказваха силно влияние върху управлението на компанията.
Ендерс прие последиците и предприе кампания за ново управление. Участието и тежестта на държвите в органите за вземане на решения бяха изтласкани назад, Airbus се превърна в „нормална" компания с независим съвет.
Фори възнамерява да удържи това. „Имаме независимо управление и смятаме, че работи“, подчертава той. Това, което не казва, но вероятно смята: по-голямото държавно участие може да породи съмнения, че ръководството на компанията все още може да действа без държавно влияние. „Да, управлението е независимо, това е добре и искаме да го запазим“, обяснява французинът. Най-късно сега всеки, който гледа на Фори като на говорител на френската държава, ще трябва да преразгледа своята преценка, коментира Handelsblatt.
Но изпълнителният директор, който ще работи с германеца Рене Оберман като председател на Борда след следващото годишно общо събрание, няма интерес да се конфронтира с правителствата. Твърде много неща зависят от тях в икономическата криза. Те също така са важен клиент за спътници, за изтребителите Eurofighter, за новата европейска система за изтребители FCAS и друга военна техника.
Ето защо изпълнителният директор казва дипломатично: „Правителствата и ние сме зависими един от друг, помагаме си един на друг“. Airbus купува и транспортира маски за лице от Китай до Европа, произвежда устройства за изкуствено дишане. „Опитваме се да допринесем за решението“, казва французинът.
Помощ за доставчици и авиокомпании под формата на капиталови субсидии, както и допълнителни и по-щедри гаранции за експортни кредити – всичко това Airbus намира за необходимо. Но компанията не възнамерява да бъде обгрижвана от държавата и има много алтруистична причина за това: в момента публичните финанси се натоварват толкова сериозно, че всяка компания, която е в състояние да го направи, трябва да упражнява сдържаност. Като Airbus.
преди 4 години Поредното доказателство, че нещата в Европа се правят много по-добре от тези в САЩ. Като цяло им лъсна гъ за на Боинг, лъсна им и на САЩ здравната система, социалната и така нататък. Дано им дойде акъла и да станат по-европейци тия зад голямата вода. За тяхно добро е и за тия 350М живеещи там. отговор Сигнализирай за неуместен коментар