IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Замърсяването на въздуха може да увеличи смъртността при коронавируса

Изгорели газове от транспортния сектор могат да причинят хронични заболявания на дихателната система, които повишават риска от усложнения при заразяване

19:30 | 16.03.20 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Замърсяването на въздуха от бензинови и дизелови превозни средства вероятно ще увеличи смъртността от коронавируса в градовете, заявиха експерти в областта на общественото здравеопазване пред AFP в понеделник (16 март).

Европейският алианс за обществено здраве (EPHA) предупреди, че мръсният въздух в градските райони, причиняващ хипертония, диабет и редица респираторни заболявания, може да доведе до увеличаване на общия брой на смъртните случаи от вируса, който продължава да сковава света, съобщава Euractiv.

Емисиите от бензинови и дизелови двигатели все още остават на "опасни" нива, които биха могли да застрашат най-уязвимите групи по време на тази или на бъдеща пандемия, заявиха от Европейското респираторно общество (EPS), член на EPHA.

„Пациентите с хронични белодробни и сърдечни заболявания, причинени или влошени от дългосрочно излагане на мръсния въздуха, са по-малко способни да се справят с белодробните инфекции и при тях се увеличава вероятността да умрат“, заяви Сара Дел Матис, членът на EPS. „Това вероятно се отнася и за COVID-19“, добави тя.

Досега вирусът е заразил над 168 000 души и е убил над 6 500 по целия свят.  

Няколко европейски държави прилагат безпрецедентни мерки за предотвратяване на разпространението на болестта и стимулират на здравните системи да лекуват пациенти.

Въпреки че понастоящем няма доказана връзка между смъртността от COVID-19 и замърсяването на въздуха, едно съвместно изследване за епидемията от ТОРС от 2003 г. показа, че рискът от смърт при пациенти в региони с умерени или високи нива на замърсяване на въздуха е с 84% по-голям, спрямо риска при онези пациенти, живеещи в региони с ниско ниво на замърсяване на въздуха.

COVID-19 е подобен на ТОРС и може да причини дихателна недостатъчност в множество случаи.

Данните за смъртността от COVID-19 са непълни, но някои проучвания показват, че по-голямата част от пациентите, които загиват, са в напреднала възраст или имат съществуващи хронични заболявания, свързани с белите дробове и/или сърцето.

Според Европейската агенция по околна среда замърсяването на въздуха причинява до около 400 000 случая на преждевременна смърт на Стария континент годишно въпреки директивите за качество на въздуха на Европейския съюз (ЕС).

Една гореща точка COVID-19, Северна Италия, има особено високи нива на PM10 – микроскопични фини прахови частици, дължащи се до голяма степен на изгореното гориво от моторните превозни средства.

Броят на жертвите в Италия се увеличиха в неделя с 368 до общо 1809, или повече от половината от всички случаи, регистрирани извън Китай.

 „Почистване на улиците“

Изследване, публикувано миналата седмица в списанието Cardiovas Research, показва, че замърсяването на въздуха съкращава живота на хората по целия свят средно с близо три години и води до 8,8 милиона случаи на преждевременна смърт годишно.

Блокирането на движението в Северна Италия всъщност е довело до значително намаляване на нивата на азотен оксид и фини прахови частици във въздуха, показват сателитните данни.

Изпълняващият длъжността генерален секретар на EPHA Саша Маршанг заяви, че правителствата трябва да дадат приоритет на намаляването на броя на замърсяващите превозни средства, за да се избегнат ненужни смъртни случаи по време на бъдещи епидемии и пандемии.

„Правителствата трябваше да се справят с хроничното замърсяване на въздуха отдавна, но дават приоритет на икономиката пред здравеопазването, като действат меко спрямо автомобилната индустрия“, посочи Маршанг.

„Науката ни казва, че епидемиите като COVID-19 ще се появяват все по-често“, добави той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 4 години
Добре ще е да върнем конете и каруците---въжможно е да стане скоро като гледам как пада нивото на образование сред населението
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 0
zelka007
преди 4 години
макс 2 петилетки и всички пътнически дизелови мотриси ще се заменят постепенно с водородни . та пловдив - софия пак ще е за 2 часа .... а ти гарантирам , че за градска кола с пробег от 50-100км на ден макс до 3 години ще е толкова масово нещо , че почти всеки ще може да си го позволи ... ситроен пуснаха електричка за 6000 евра ... наесен и в БГ ...миналата година се хилехте и цъкахте минуси , като писах че ще имаме електрически автобуси . ей даже и в София си имаме , и още се поръчват . по цял свят във всички големи градове има вече и поръчват още ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 2
michaelis23
преди 4 години
аз предлагам да ми смукнат от кожената папалюга там въздуха е чис и предпазва от коронации, тествано и специализарано за 20-30г. девойки дет им е затруднено дишамето, опраат се веднагически ..... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 3
KMETA
преди 4 години
Да ама стария дизел си го карам с обикновенно олио и става био-дизел за разлика от новите меринджерски модели от пласмаса. Ама били модерни и издържали колкото им е гаранцията ич да не ги караш и месец повече ще издържат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 4
Hahoto
преди 4 години
Така е! Добре ще е да върнем конете и каруците, вярно ще е пълно с гов.на по пътя, но пък въздуха ще е чист и фаталните ПТП-та ще са много редки, нищо че от Пловдив до София ще се стига за 3 дни!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 3
Hahoto
преди 4 години
Искам специално за Аспарух да спрат автомобили и автобуси и да върти педаали екологично до Терминал1 и обратно доживот, за да опази София от лошия въздих. Инак е много лесно, хем хейтиш транспорта на ДВГ, хем не слизаш от него!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 5
alphaomega
преди 4 години
Повече от половината население в България се топли с твърдо гориво. Дърва, въглища, пелети..Половината ток се произвежда от въглища.И за капак в България се карат най мръсните коли, предимно стари дизели. Повечето коли по пътищата не покриват дори Евро 3. А и масово хората си махат катализаторите от колите "щото повече върви така".Можем да добавим и факта че почти никъде не се мият улици. В по големите градове ги мият най много веднъж годишно. Когато времето е сухо прахоляка се вдига във въздуха.Реално в България в големите градове имаме най мръсния въздух в ЕС и един от най мръсните в света. Мисля че в Европа само Албания има по мръсен въздух от нас. А света само Индия, Китай, и още 2-3 държави.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 5
ing5rov
преди 4 години
Какво замърсяване ви тресе бе Инвестора ... народът е натикан у панелките !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още