През миналата година държавният глава и партиен ръководител на Китай Си Дзинпин лично призова международната икономика да участва в инфраструктурния проект на китайското правителство, по-известен като „Новият път на коприната“. Повече страни и компании са призовани да се включат в инициативата, каза Си по време на Belt and Road Forum в Пекин.
Както показва проучване на Европейската търговска камара в Пекин, това е по-лесно да се каже, отколкото да случи - за повечето компании. Европейските компании в голяма степен са изключени от китайската икономическа инициатива „Един пояс, един път“ заради доминантната роля на китайските държавни предприятия и непрозрачния процес по вземане на поръчки, посочва Европейската търговска камара в Китай, повдигайки въпроса за ангажимента на Пекин за отварянето на програмата към света.
Малко на брой европейски компании в Китай са ангажирани с „Един пояс, един път“, посочва Камарата след проучване сред своите членове. Учтиво и уклончиво описание на изключително трудните условия, пред които са изправени европейските компании в желанието им за участие в проектите.
На първо място в списъка с предизвикателства пред филмите от Стария континент се нарежда липсата на прозрачност.
„Един от най-отличителните аспекти на свързаните с инициативата проекти е това, че те рядко са прозрачни“, се казва в доклада, където се допълва, че бизнесът е бил изправен пред проблеми с участието откакто започва програмата. В него се посочва още, че предвид мащабите на „Един пояс, един път“ повечето компании определят своето участие като „трохи“.
От 132 респондента в проучването на Европейската камара само 20 са потвърдили, че са участвали в наддаване за свързан с „Един пояс, един път“ проект. Седем фирми са участвали като преки изпълнители, а 13 – като подизпълнители. Всички, без няколко, са имали нишова роля в проектите.
Според повече от половината запитани няма достатъчно информация, достъпна за европейските компании, които искат да направят оферти. В същото време близо 40% посочват, че системите за доставка за свързаните с „Един пояс, един път“ проекти не са достатъчно прозрачни.
„Колосалните национални шампиони – подкрепени от държавна помощ и евтино финансиране, си осигуряват необичайно голям дял договори спрямо схемите за многостранно развитие“, посочва председателят на Европейската камара Йорг Вутке. Според него Европа трябва да реши как да отговори на този китайски модел, за да се предпази от сътресения на пазара и да остане конкурентна на пазара.
По думите на говорителя на външното министерство в Пекин Гън Шуан китайските и чуждестранни компании, участващи в проекта, спазват правила, „базирани на принципа на справедливостта“.
Докладът на Европейската камара става факт на фона на опитите на „Един пояс, един път“ да изчисти образа си след критики, че е капан за евтин дълг за по-бедните държави и обвинения в корупция. Според Камарата проектът не е приобщаващ, нито може да се определи за отворена международна инициатива.
Заключенията на европейските представители обаче не са само критики. Китайското правителство очевидно е взело бележка от някои отрицателни настроения във връзка с „Един пояс, един път“ по време на първите пет години от съществуването му, предприемайки мерки.
Италия се превърна в първата държава от Г-7, която се записа за участие в проекта през март. Към юни 2019 г. Китай е установила механизми за пазарно сътрудничество с 14 развити държави, в това число Франция и Япония.