Примерът на Ирландия и Холандия
В скорошен доклад Farm Europe се предупреждава, че проектите за интегриран национален план за енергетика и климат на страните членки на ЕС само „неясно“ се съсредоточават върху електрификацията, без да изчисляват така наречените разходи за намаляване на въглеродните емисии.
Авторите на проучването споделят, че цената на прехода към електрически автомобили не се изчислява от никоя държава членка и бавният напредък по отношение на необходимата инфраструктура може да бъде пречка за бързото ѝ внедряване.
Позовавайки се на примера с Ирландия, Джеймс Коган, политически съветник в Ethanol Europe, посочва, че подкрепата на Дъблин достига около 10 000 евро за електрическо превозно средство през първата година след закупуване чрез директни безвъзмездни средства и данъчни облекчения.
„Ръстът от 100 000 превозни средства годишно, необходим за достигане на милион електрически превозни средства до 2030 г., ще изисква 10 млрд. евро, без да се включват държавните инвестиции в инфраструктура или необходимите 15-20% допълнителен капацитет за производство на енергия ”, коментира Коган.
В Холандия, в доклад на Сметната палата се подчертава, че през последните 5 години са били изразходвани 5 милиарда евро публични пари за създаване на парк от електрически превозни средства от около 25 хил. превозни средства. Съдът посочи, че разходите за тон избягван CO2 са били 1000 евро през 2013-14 г., което се очаква да нарасне до 1700 евро за периода 2018-2022 г.
Съдът предупреди, че за тази сума пари биха могли да бъдат спестени повече CO2, ако парите бяха изразходвани по различен начин, без да се доразвиват допълнително.
В Холандия, в доклад на Сметната палата, се подчертава, че през последните 5 години са били изразходени 5 млрд. евро публични средства за създаване на автопарк от електромобили в размер на 25 хил. превозни средства. От институцията посочват, че разходите за тон въглероден диоксид достигат 1000 евро през 2013-14 г., като те се очаква да нараснат до 1700 евро в периода 2018-2022 г.
Преодоляване на социалното неравенство
Карен Ванклийсен, генерален секретар на европейската мрежа от градове и региони POLIS, посочва пред Euractiv, че е необходимо да бъде избегнат сблъсък между екологичните мерки и социалното включване.
„Съществува рискът богатите хора да могат да си позволят електрическа кола, а бедните хора, които все още притежават личен замърсяващ автомобил, да бъдат наказани чрез регулирането на достъпа. Това е нещо, с което наистина трябва да внимаваме“, коментира тя, добавяйки, че същото се отнася за новите услуги за микромобилност, като градските скутери, които биха представлявали сериозен разход, ако се превърнат в част от ежедневието.
Ванклийсен подкрепя различни бизнес модели, основани на публично-частни партньорства, които да бъдат частично субсидирани.
преди 4 години Електрическите коли са изгодни в дългосрочен план, тъй като са доста по-икономични откъм разход и поддръжка. Проблемът е във високата първоначална цена и едно от решенията е да се измислят подходящи лизингови схеми. Друг вариант е да се насърчи споделеното ползване на автомобили. Така автомобилният парк в градовете ще се използва много по-ефективно, а и ще се освободят доста паркоместа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Така де :) съгласен... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ами то самата кола е доста по-евтина от такава с двг ... проблемът е цената на батерията . вкарват банков инструмент , щото ще им увехне бизнесът за лизинга на автомобили :))) ... нали требе да има нещо на изплащане , че и в банките и те са хора ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години И като как наемайки батерията ще намалее цената й ? Или просто незабележимо ще вкараме разходите и като ежемесечно вноски. Само че тогава пък при лизинга няма къде да се мърда.Тъпотия, както и да се върти ***, гъ3a й е все отзад. отговор Сигнализирай за неуместен коментар