Редица политици подчертаха по време на световната конференция за климата на ООН COP25 в Мадрид, че електрификацията трябва да играе водеща роля в усилията за декарбонизация на автомобилния транспорт, пише Euractiv.
Достъпността на електрификацията на транспорта обаче поставя множество въпроси, тъй като ключовите заинтересовани страни все още не са решили какви ще са разходите за самия преход.
Професор Джим Скеа от Междуправителствения панел по изменението на климата (IPCC) заяви, че електрическите превозни средства са препоръчителни за частния транспортен сектор по много причини, не само заради климатичните промени.
„Най-големият ръст (при продажбите) на електрически превозни средства е в Китай и това се дължи на редица качествени причини. Има и други причини; електрическите автомобили имат много по-малко движещи се части и затова са много по-лесни за обслужване. Така в дългосрочен план те ще бъдат по-евтини за поддържане и управление “, посочва Скеа пред Euractiv.
Той се противопоставя на използването на биогорива в автомобилния сектор поради ограниченото количество биомаса по света, но споделя, че тези горива биха били полезни за авиацията.
Скеа подчертава, че разрастването на дела на електромобилите се случва по-бързо, отколкото някой изобщо е предполагал.
По данните на Международната агенция по енергетика (МАЕ) Китай е удвоил дела на електромобили до 4,48% от своя общ автопарк, следван от САЩ (2,45%), Канада (2,32%) и Южна Корея (2,21%).
На ниво Европейски съюз (ЕС) първи е Франция (2,15%), следвана от Великобритания (2,1%) и Германия (1,96%).
Основният стимул за растежа на електромобилите в Европа идва от Директивата за енергия от възобновяеми източници (RED II), за която Европейската комисия (ЕК) призна, че предизвиква много критики.
Понастоящем страните от ЕС подготвят своите проекти за интегриран национален план за енергетика и климат, които ще определят точното количество на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) през следващото десетилетие.
От друга страна, проучване на мозъчния тръст Farm Europe отбелязва, че никоя страна от блока не е изчислила цената на декарбонизацията на транспортния сектор, като много от тях разчитат без наличие на някаква яснота на електромобилите.
Според Скеа цените на електромобилите ще се понижават, особено поради факта, че електрическото превозно средство е „по-просто устроено“ от конвенционалния автомобил.
Той подчерта, че цената на батериите за електромобили е доста висока в момента и затова е изключително важно тя да бъде намалена с времето, като се използват различни бизнес модели. Един от моделите, според Скеа, е този, при който вместо да купуват батерията, потребителите ще взимат под наем батерия от компании.
Продължаваща подкрепа за изкопаемите горива
Въпреки стремежа към електрификация, изглежда транспортният сектор продължава да работи основно с изкопаеми горива.
Според анализ, представен на COP25 от неправителствената организация Climate Transparency, въпреки добрите политики, държавите от Г-20 продължават да субсидират изкопаемите горива в транспортния сектор.
Страните от Г-20 са изразходвали приблизително 44 млрд. евро под формата на субсидии средно за 2016 г. и 2017 г.
В интервю за партньорите на Euractiv EFE миналата седмица бившият вицепрезидент на САЩ Ал Гор настоя Европа и други части на света да спрат да субсидират изкопаемите горива и да се насочат към бърз преход към възобновяема енергия, електрически автомобили и камиони.
преди 4 години Електрическите коли са изгодни в дългосрочен план, тъй като са доста по-икономични откъм разход и поддръжка. Проблемът е във високата първоначална цена и едно от решенията е да се измислят подходящи лизингови схеми. Друг вариант е да се насърчи споделеното ползване на автомобили. Така автомобилният парк в градовете ще се използва много по-ефективно, а и ще се освободят доста паркоместа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Така де :) съгласен... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ами то самата кола е доста по-евтина от такава с двг ... проблемът е цената на батерията . вкарват банков инструмент , щото ще им увехне бизнесът за лизинга на автомобили :))) ... нали требе да има нещо на изплащане , че и в банките и те са хора ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години И като как наемайки батерията ще намалее цената й ? Или просто незабележимо ще вкараме разходите и като ежемесечно вноски. Само че тогава пък при лизинга няма къде да се мърда.Тъпотия, както и да се върти ***, гъ3a й е все отзад. отговор Сигнализирай за неуместен коментар