Шестнадесет дни на преговори не бяха достатъчни, за да се намери обща основа на международните правила за търговията с емисии на въглероден диоксид, един от основните проблеми в конспекта на срещата на ООН за климата COP25, която се проведе в Мадрид, пише Euractiv.
Компромисното споразумение най-после беше постигнато след две седмици на разговори, след като страните от Парижкото споразумение за климата се събраха в Мадрид, за да определят последните детайли на договора. Тяхната основна задача беше да финализират Чл. 6 от споразумението, който се отнася до международната търговия с въглеродни емисии.
В крайна сметка финалната сделка беше отложена за 2020 г. именно заради това доизчистване на детайлите относно въглеродния диоксид, който предизвика сериозни дебати между по-амбициозните страни и тези, които са доволни от съществуващото положение.
Основната част от текста отразява вялия призив към страните да бъдат по-амбициозни в своите ангажименти относно климата през следващата година.
Дори председателя на COP Каролина Шмит призна, че конференцията е „останала длъжна на планетата“, докато генералният секретар на ООН Антониу Гутериш не скри своето разочарование.
COp
Германският министър на околната среда Свеня Шулце също изрази недоволство относно факта, че срещата на върха в Мадрид не е успяла да ангажира ефективно страните по отношение на климатичните промени.
„Разочароващо е, че след години на усилена работа и особено през последните две седмици, не можахме да постигнем съгласие по Чл. 6“, се казва в изявление на делегацията на ЕС. „Смятаме обаче, че се доближаваме много по-близо до споразумението, отколкото преди и това е нещо, което можем да надградим при бъдещи обсъждания“, се посочва още в изявлението.
Провалът на политическата воля
Дженифър Толман, дипломатически съветник в мозъчния тръст E3G, споделя, че „конференцията COP25 е първият и най-голям провал на политическата воля от страна на самите държави, които считат това за незначителна стъпки преди срещата в Глазгоу догодина, като ръководителите на кампанията са се провалили в опита си да блокират страни като САЩ, Бразилия, Австралия и Саудитска Арабия“.
Липсата на дипломатическа ангажираност от обикновено амбициозни страни като Франция, също до известна степен са виновни за този неуспех. Ролята на представителите на френското правителство по време на конференцията беше сравнително малка, като оставиха Шулце и първия заместник-председател на ЕК Франс Тимерманс сами да се изправят срещу Китай, САЩ, Индия и Бразилия.
През 2015 г. Парижкото споразумение се реализира, благодарение и на съюза между администрацията на Барак Обама и Пекин. Влошаването на отношенията между двете най-големи икономики в света сега изисква от ЕС да бъде по-активен в своята дипломатическа роля, за да убеди Китай да следва неговия път към декарбонизация.
Пазарите за търговия с въглеродни емисии губят своята сила
Държави като Австралия искат да запазят т.нар. Механизъм за чисто развитие на Системата за въглеродни кредити, създадена с Протокола от Киото, въпреки че това би застрашило схемата на Европа за търговия с въглерод.
Въпросният механизъм позволява на проекти за намаляване на количеството на емисиите в развиващите се страни да получават сертифицирани кредити за редуциране на емисиите, като всеки кредит е еквивалентен на един от въглероден диоксид. Но контролът върху реалното намаляване на емисиите е проблематичен и ЕС се отказа от системата преди години, за да запази целостта на собствения си пазар на въглерод.
САЩ, които изпратиха само един свои представител в Мадрид, също осуетиха процеса, въпреки че възнамеряват да напуснат Парижкото споразумение след по-малко от година.
Бразилия, от своя страна, изглежда иска да забави нещата, настоявайки за двойно отчитане – процес, който ще ѝ позволи да използва кредитите от Протокола от Киото, за да изпълни задълженията си за намаляване на емисиите, докато ги продава на трети страни.
По този начин страната защитава интересите на своя селскостопански сектор, който възнамерява да продължи масовото производство на соя и месо от добитък без да бъде ограничаван от Парижкото споразумение.
Въглеродна бомба в размер на 4,65 млрд. тона
Общо 4,65 млрд. тона кредити за въглероден диоксид - нови или съществуващи - са потенциално засегнати от Чл. 6 съгласно предложената нова облекчена формулировка на правилата, посочват от организацията Carbon Market Watch.
Според мозъчния тръст Climate Analytics използването им би довело до допълнително затопляне от 0,1%.
Съгласно предложените правила, по-голямата част от тези кредити за въглерод ще отиде в Азия, по-малка част в Южна Америка и Африка. Китай възнамерява да използва кредитите за своя вътрешен пазар, за да облекчи натиска върху компаниите, което обяснява защо не се намеси в преговорите в Мадрид.
Но по същество блокирането на амбицията не е логично от икономическа гледна точка. Кредитите от Киото в момента имат нелепа пазарна стойност от около 20 цента поради липсата на търсене.
И докато това се случва, Парижкото споразумение ясно призовава за нови проекти, които да абсолютно безспорни от екологична гледна точка.
преди 4 години "който обаче, даже няма да може да го замени в обозримо бъдеще." ... нали съм ти пуснал едни линкчета там да поглеждаш в тях , когато мисли , че нещо не може да се направи :))) ... отвори ги в момента и погледни :))) ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години жълтите жилетки излезнаха в париж , не заради новата такса в/у горивата определена като зелен данък , а в/у това че макрон беше решил с нея да си оправя част от дефицита на бюджета ... не съм убеден , че тези , дето чупят витрини и трошат в момента в париж , знаят точно заради какво протестираха първите жълти жилетки . които между впрочем отдавна не протестират ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Зелени такси за въглища, газ, петрол, - автомобили, машиностроене, електроенергия, самолети, всичко що се прави или движи от тия суровини е под ножа. Спомни си защо изскочиха жълтите жилетки във Франция. Този зелен преход ни е натресен насилствено и ни ограбва. Никой не е против новите технологии! Никой не е против екологията! Тук става въпрос за изземване на пари от един бизнес и от хората, за да се лансира друг бизнес, който обаче, даже няма да може да го замени в обозримо бъдеще. Не говоря само за производство на ток, а за отопление, за транспорт, за тежка индустрия, животновъдство /кравите отделят метан, ще ги махаме и тях/. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ами зелените такси са за който има въглища и газ , другите кво ги грят зелните такси :))) ... да се оправят , скоро и зелени мита ...холандците ще строят на мястото на завода за очистване на газ в гронинген , мащабна система от електролизери и ще зареждат мрежата си със зелен водород , захранван от мащабните слънчеви инсталации . все пак те са доста по-слънчева страна от БГ и имат много по сериозно слънцегреене от нас и са сметнали че ще им се получи . у нас за съжаление е едно доста тъмно място , но пък за щастие си имаме аец ...норвежците са построили експериментална морска , мдааа морска , плуваща слънчева централа , догодина ще я увеличат 5 пъти . една година ще следят резултата . смятат да ги разполагат м/у вятърните турбини в северно море , с което ще увеличат генерирания ток от 2 до 5 пъти и ще имат постоянно и предвидимо генериране . те все пак могат да си го позволят , къде е тихото северно море , къде е нашето бурно неслучайно кръстено черно море . нищо общо . добре че си имаме тец-ове , скоро и дерогация ще им издействаме , абе стабилни сме :)))верига от водородни станции си строят северните народи , искат от тойота и хюндай да им доставят по половин милион коли на година :))) ... ние добре че си има нефтена рафинерия , ония да се оправят . таман ще вкараме без пари всички дизели дето простоватите северняци ще махнат от употреба след некоя и друга петилетка ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Европа ще се самоубие икономически, ако продължава да ходи по акълът на екоталибаните !!! Не е очевидно ли, че никой друг не се връзва на мантрите за "глобалното затопляне"? Европолитиците, подкопаващи икономиката на ЕС, на съд за подривна дейност, стига политическо безотговорство !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Европа е разочарована, защото докато тя се самобичува с зелени такси, останалите я тупат по рамото, клатят усмихнато глава, казват и лицемерно "Браво" и се кефят на конкурентното предимство, да имат необложена със зелени талибански простотии икономика! отговор Сигнализирай за неуместен коментар