От Световната търговска организация (СТО) са установили, че Европейският съюз не е оттеглил всички субсидии на производителя на самолети Airbus независимо от наложените американски мита за европейски стоки, информира Ройтерс, позовавайки се на трима души, запознати с въпроса.
Нов мониторингов доклад, който трябва да бъде публикуван днес, свидетелства че самолетът Airbus A350 продължава да бъде субсидиран в резултат на предишни държавни заеми.
Въпреки това, СТО може да намали размера на вредата, която се смята за причинена на американския конкурент Boeing, и която повлия за вземането на решение да бъде позволено налагането на американски мита на стойност 7,5 милиарда долара срещу ЕС в началото на тази година.
През октомври САЩ наложиха мита за европейски стоки и продукти - от сирене до чанти и уиски.
Таванът за митата от 7,5 милиарда долара, одобрен от СТО, се основаваше на размера на икономическите щети, за които се смята, че са причинени на Boeing в резултат на европейската подкрепа за Airbus, главно под формата на държавни заеми за моделите A380 и A350.
Брюксел представи нови аргументи, за да покаже, че е спазил по-ранните решения на СТО, с желанието да предизвика преоценка на вредата.
Докладът, който се очаква, ще представи „присъдата“ на организацията по отношение на тези нови аргументи, разчитащи отчасти на факта, че A380 – някога един от водещите модели на европейския производител на самолети – сега търпи загуби заради лоши продажби, което означава, че всяка вреда, нанесена на Boeing, е била временна.
Два от източниците заявяват, че СТО е приела част от тези аргументи, като се е съгласила да намали тавана за митата, наложени от страна на САЩ, с цели 2 милиарда долара.
Въпреки това, не е ясно колко бързо частичната европейска победа на този фронт може да се превърне в по-ниски, реално наложени, мита поради правни особености.
Като обжалват новото решение, Съединените щати могат да направят делото невалидно, тъй като Апелативният орган на СТО, който се произнася в случай на обжалване, е на път да прекрати функционирането си поради блокирането на новите назначения от страна на САЩ, казаха експерти.
Поради това се очаква ЕС да се съсредоточи върху перспективата за контрамита заради субсидиите на Boeing, които вероятно ще бъдат въведени през следващата пролет, като същевременно призовава за сключване на по-широко споразумение за поддръжката на въздухоплавателни средства в световен мащаб.