Компанията-майка на British Airways и на испанската авиокомпания Iberia, International Airlines Group, придобива Air Europa за 1 млрд. евро на фона на усилията си за отваряне на южноамериканския трансатлантически пазар и превръщането на Мадрид в следващия летищен хъб в Европа, съобщава Financial Times.
Сделката беше незабавно критикувана от главния изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри, който заяви: „Мисля, че това е добра сделка за IAG, за (нейния главен изпълнителен директор) Уили Уолш. Но смятам, че това е лоша сделка от гледна точка на конкуренцията“.
IAG съобщи в комюнике, че е сключила кешова сделка за испанската авиокомпания, която предлага местни и международни полети до 69 дестинации с флотилията си от 66 самолета, включително маршрути на дълги разстояния до Северна и Южна Америка.
Базираната в Лондон компания смята, че сделката ще утвърди Мадрид като едно от водещите летища в Европа, което може да се конкурира с Амстердам, Франкфурт, „Хийтроу“ в Лондон и Париж. Тя също така ще прибави нови маршрути до Латинска Америка и карибския пазар и ще предостави на IAG дял от 26% от пазара на полети между Европа и Латинска Америка спрямо сегашния от 19 на сто.
Сделката се случва след осуетяването тази година на предишен опит на IAG да разпери крилата си в Южна Америка, когато Чилийският върховен съд не разреши предложеното съвместно дружество с American Airlines и авиокомпанията Latam, чиято централа се намира в Чили.
„IAG се нуждаеше от път за засилване на присъствието си в Латинска Америка, след като съвместното дружество с Latam се натъкна на проблеми“, отбелязват анализатори от компанията Bernstein.
Уолш съобщи, че моментът на сключване на сделката с Air Europa - малко повече от месец след като американската авиокомпания Delta плати 1,9 млрд. долара за 20-процентен дял от Latam - е съвпадение. „Това са напълно независими решения, които случайно са взети почти по едно и също време“, заяви той.
Книжата на листнатата в Лондон компания поскъпнаха с близо 2% и достигнаха шестмесечен връх в началото на търговията в Европа.
Air Europa ще се присъедини към нарастващия брой авиокомпании, притежавани от IAG, сред които са ирландската Aer Lingus и нискотарифните Vueling и Level. Миналата седмица авиокомпанията обяви спад на печалбата си и посочи като причини за слабите резултати първата стачка на пилотите в историята си и растящите разходи за гориво.
„Продължаваме да вярваме, че има възможност за още по-голяма консолидация в Европа и това е следващата стъпка“, заяви Уолш.
Първоначално брандът Air Europa ще бъде запазен и ще се управлява като отделна част от Iberia. С течение на времето обаче се очаква IAG да намали броя на брандовете, опериращи в Испания, каза Уолш.
Сделката, която е финансирана с външен дълг, трябва да бъде финализирана през второто полугодие на 2020 г., ако бъде одобрена от регулаторите.