Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер вероятно ще спечели още петгодишен мандат, с който ще продължи да определя правила за интернет гигантите в Европейския съюз (ЕС). Нейната цел е ясна - да направи „Европа подходяща за ерата на цифровите технологии“, пише Bloomberg.
Очаква се Вестагер да се изправи пред Европейския парламент в своеобразно „интервю“ за евентуалното ѝ повторно назначаване по-късно днес.
Силициевата долина среща сериозен противник в лицето на 51-годишната датчанка, която сега разследва Amazon.com Inc., след като глоби Google с 8,2 млрд. евро (9 млрд. долара) и изстиска от Apple повече от 13 млрд. евро.
Но Вестагер не я е страх да размаха пръст и пред европейските компании и правителства - тя отказа да подвие коляно пред интензивния натиск от страна на Париж и Берлин, като блокира стратегическата железопътна сделка между Siemens AG и Alstom SA и сега се фокусира върху мощната автомобилна индустрия в Германия.
Ето някои от най-големите ѝ битки досега:
Apple
Американският технологичен гигант Apple влезе отново в съдебната зала през септември по повод най-голямото данъчно дело в света, опитвайки се да овладее действията на влиятелния еврокомисар по конкуренцията преди потенциални нови мерки срещу интернет гигантите.
През 2016 г. Вестагер заяви, че данъчните сделки на Apple в Ирландия са позволили на компанията да плаща много по-малко от други. Сега съдът трябва да реши дали регулаторите са били прави да наложат рекордната глоба от 13 млрд. евро.
Глобата от 2016 г. ядоса Apple дотолкова, че главният ѝ изпълнителен директор Тим Кук заяви, че ЕС е направил „пълна политическа глупост“. Според позицията на компанията блокът погрешно се е насочил към печалба, която трябва да се облага с данък в САЩ, и „е променил правилата със задна дата“ за това как властите в света изчисляват дължимото им.
Компанията, стояща зад най-популярната интернет търсачка в света, е удряна цели три пъти от Вестагер. В началото на 2019 г. Google пoлyчи нoвa глoбa oт EС. Toзи път caнĸциятa бешe cвъpзaнa c АdЅеnѕе бизнeca и достигна 1,5 млрд. евро. Cпopeд Mapгpeте Becтaгep aмepиĸaнcĸият тexнoлoгичeн гигaнт e злoyпoтpeбявaл c дoминиpaщaтa cи пoзиция нa пaзapa и e ĸapaл cвoи ĸлиeнти дa oтĸaзвaт пpиxoди oт ĸoнĸypeнти нa Gооglе.
Година по-рано ĸoмпaниятa пoлyчи peĸopднa caнĸция oт 4,3 млрд. евро зapaди злoyпoтpeбa c гocпoдcтвaщaтa пoзиция пpи Аndrоіd, a преди това бe глoбeнa c 2,4 мрдл. евро зapaди мaнипyлиpaнe нa peзyлтaти в тъpcaчĸaтa.
Amazon
Най-големият търговец на дребно в света се превърна в поредната голяма мишена за Вестагер това лято, когато тя заяви, че ще провери дали компанията се възползва неправомерно от данните, които събира за успеха или неуспеха на други продавачи, използващи пазарната платформа на Amazon. От своя страна компанията отрича всякакво нарушение на европейските антимонополни регулации.
Лидерът при социалните платформи замалко да отнесе глоба в размер на 110 млн. евро поради факта, че е „забравил“ да предупреди екипа на Вестагер, че дава възможност да се свърже информация към съобщенията в платформата WhatsApp. Но неприятностите на Facebook с „Данъчната лейди“, както нарича Доналд Тръмп Вестагер, не приключват дотук.
Тя поставя под строг контрол социалната мрежа и най-вече някои нейни аспекти, като продажбите и как тя използва и споделя данни от своите приложения. И вместо Facebook да се опита да потуши напрежението, компанията „хвърли бомбата“ като обяви създаването на своя дигитална валута Libra, с което изправи на нокти централните банки по света.
„Извън релси“
Вестагер беше силно критикувана от френските и германските власти и представителите на бизнеса, след като наложи вето върху подготвяното сливане между Siemens и Alstom, целящо създаване на междунационален мега производител на високоскоростни влакове. Основанията – Вестагер изтъкна опасността от обособяването на монопол на Стария континент.
Френският министър на финансите Брюно льо Мер изрази своето разочарование, като заяви: „Съжалявам дълбоко, защото го считам за икономическа грешка. Решението обслужва китайските интереси. То спира обединението на Siemens и Alstom - двата шампиона в сигналната технология и железопътния транспорт, като по този начин ги лишава от същата тежест като на голямата китайска индустрия“.
От друга страна Вестагер посочва: „Обединеното дружество щеше да се превърне в най-големия играч в Европа и на някои пазари нямаше да има конкуренция. За да е ясно - добре e да си голям. Това не е проблем, но установихме, че конкуренцията от други доставчици би била недостатъчна, за да замени значителната им загуба поради сливането“.
Автомобили и камиони
Най-големите глоби за европейски автомобилни картели за момента принадлежат на Daimler, DAF, Volkswagen AG и други производители на камиони, които отнесоха 3,8 млрд. евро заради тайно договаряне на цените в продължение на 14 години. Сега тези дружества са изправени пред съдебни дела, подети от пострадали клиенти.
преди 5 години Имп, и аз като бях по млад и зелен си мислех че бесния капитализъм е най доброто нещо, но с времето/годините помъдрях и разбрах че истината е в баланса... на Европа и трябваха две унищожителни войни зада го научи този урок.За това и ти не можеш да им разбереш идеите ... просто си изостанал от света със около 150 години ! Дано ги наваксаш някога ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години импе , тази е датчанка , от онази нация дето там за острова и тръбите на газпром ... нали се сещаш , и са требва с украинците и ЕС тристранки да правят :))) ... екстра е жената , требе да си имат страх от нея , законите са разписани кое как . хем са лизгави , сметай какво са направили за да ги глобяват ... нали не мислиш , че мерцедесите и вагонетките са се договаряли да държат ниски цени в полза на клиентите :)))знам че си фен на пластмасата в океаните , виж на какво попаднах тия дни :https://theoceancleanup.com/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Чудете се после, защо европейската икономика затъва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар