Със своята „Зелена сделка“ избраната за нов председател на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен постави като приоритет устойчивостта в центъра на програмата си, споделя холандката Вилемайн Терпстра, президент на секторната група Sustainable Fuels, част от Европейския съвет за химическа промишленост (European Chemical Industry Council – Cefic) в интервю за Euractiv.
„Вярваме, че висококачествените горива могат да играят ключова роля за постигането на по-чиста и устойчива Европа за всички нас“, споделя Терпстра.
За да подчертае ролята на горивните етери в стремежа към по-чистата мобилност, Sustainable Fuels измества фокуса си върху устойчивите горива.
„Новата ни идентичност отразява посоката, в която се движи индустрията; в основата на нашата мисия е да направим транспорта по-чист, по-ефективен и, разбира се, устойчив за всички европейски граждани. Чрез горивните етери можем да намалим емисиите на парникови газове, да увеличим дела на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) в транспорта и да подобрим качеството на въздуха“, посочва още Терпстра. „Разбрахме, че не всеки знае подробности за това какво представляват горивата, които използваме всеки ден“, добавя тя.
Горивните етери са категория смесители за петролни горива, произведени от редица суровини. Те съдържат кислород, което води до по-чисто изгаряне на горивото. Горивните етери се смесват с повечето петролни горива, които се предлагат на европейския пазар днес. Те повишават ефективността на горивото, като гарантират, че то не изграя твърде рано. Това води до по-пълно изгаряне на горивото, което означава по-висока ефективност и по-малко емисии на прахови частици, въглероден диоксид, токсични вещества, бензол, летливи органични съединения и др., посочва Терпстра.
Горивните етери, благодарение на свойствата си, свързани с по-чисто изгаряне, подобряват качеството на въздуха. Те имат също високооктаново число, висока енергийна плътност и ниска летливост, което ги прави много ценен компонент към горивата. Важното е, че горивните етери предлагат намаляване на емисиите на въглероден диоксид както от самия автомобил, така и на ниво рафинерия, коментира още експертът.
„Възобновяемите суровини са основен елемент за нашата индустрия и се стремим към постигане на 100% биоетери. Те могат да намалят вредните емисии в транспорта без да се нуждаят от драматични промени в структурата на автомобилите, които използваме“, пояснява Терпстра.
Нейната група е съгласна, че качеството на въздуха е изключително сериозно предизвикателство. Проучване на Евробарометър за 2017 г. установява, че почти половината от гражданите смятат, че качеството на въздуха в Европа се е влошило през предходното десетилетие. В същото време, въпреки че качеството на въздуха в градските райони бавно се подобрява, Европейският съюз (ЕС) предприема правни действия срещу няколко държави, които не са изпълнили задълженията си, посочва Терпстра.
Качеството на въздуха може да се реши чрез използването на горивни етери. Когато се смесят с петрол, етерите намаляват общото налягане на парите на горивото, което означава, че е по-малко вероятно то да се изпари. Петролното изпаряване отделя летливи органични вещества, които са вредни. Горивните етери намаляват тези елементи, споделя Терпстра.
„Зелената сделка“ е вълнуваща възможност да се подобри живота на всички европейци и да се защити околната среда.
„Тя ни дава възможност не само да разгледаме транспортната система до 2050 г. и след това, но и промените, които можем да направим в момента. Индустрията на горивния етер продължава да се развива, за да помогне за постигането на по-устойчив транспорт, осигурявайки значителни спестявания днес и за в бъдеще“, подчертава Терпстра.