Подобно на лъскав Mercedes, притиснат между два товарни камиона, европейската икономика без съмнение понася ударите на търговския конфликт между САЩ и Китай, пише Асошиейтед прес в свой анализ, цитиран от БТА.
Равносметката за нанесените щети от търговския сблъсък между Вашингтон и Пекин тази седмица може да се окаже болезнено висока, ако данните за растежа в сряда покажат, че двигателят на европейската икономика Германия отчита застой или свиване. Освен това според икономистите има признаци, че годините на увеличаване на работните места след връхната точка на Голямата рецесия и кризата с дълга на еврозоната може би са към своя край.
Ако търговските войни ескалират с по-високи мита върху европейските автомобили, то картината може да изглежда дори още по-зле.
В основата на въпроса е Германия, най-голямата икономика в Европа и ключов партньор както на САЩ, така и на Китай.
Почти половината от германската икономика - 47 процента, според оценката на Световната банка - се основава на търговията, тъй като германските компании имат водеща роля на световните пазари за луксозни автомобили и комплексни промишлени машини. Веригите за доставки от Германия се разпростират също така до съседните страни и често приходите на Берлин се инвестират в заводи на места като Словакия, Унгария и Полша. Когато търговията процъфтява, това е добре за Германия и Европа, но означава също и че Берлин е много по-уязвим към забавянето в световната търговия на стоки и услуги, отколкото по-малко отворените икономики като Португалия и Франция. А именно това се случва.
Германия "бълва" много лоши икономически данни от седмици: годишен спад от 8 процента на износа през юни, понижение от 1,5 процента на промишленото производство през юни спрямо предходния месец - три пъти по-голямо от очакваното. Проучвания сред изпълнителните директори на компании показват, че промишленият сектор е в рецесия, а потребителското търсене и услугите подпомагат икономиката.
Има няколко малки ползи за Европа. Докато САЩ и Китай издигат бариери помежду си, то Вашингтон запази в голяма степен предишните мита за европейските продукти, с изключение на наложените мита върху стоманата и алуминия. Китай намали, от своя страна, митата върху износа от 19-те европейски страни, които използват еврото.