Във вторник британското безплатно печатно издание Metro предаде ужасяващо послание на британските туристи. „Те ще получават с 20 пинта по-малко бира това лято - заради поевтиняващия паунд“, заглави лондонското издание. И показа на читателите колко повече напитки, посещения в McDonald's и пътувания с такси биха могли да си позволят през 2016 г. във всяка една държава от ЕС. Тогава, когато получиха за всеки свой паунд по 1,30 евро.
Този петък сумата само 1,09 евро: благодарение на BoJo. Откакто Борис Джонсън стана британски премиер, националната валута загуби силно стойност; тази седмица беше близо до най-ниското си ниво спрямо еврото от близо десет години. След завземането на Даунинг Стрийт от Джонсън се роят доказателствата за Brexit - на 31 октомври без споразумение с ЕС: встъпителното послание, в което Джонсън два пъти спомена за No Deal". Изборът му на нови министри, някои от които пропагандират Brexit без сделка. И решението му да удвои бюджета за нерегламентирано напускане на ЕС от 2,1 милиарда до 4,2 милиарда паунда.
Точно този твърд Brexit се превърна след референдума в сценария на ужасите за голяма част част от икономиката. Сега сме много близо до него, пише германският Der Spiegel.
Председателят на АЦБ Марк Карни говори за „дълбока несигурност". Неговата банка току-що намали прогнозите за растеж на кралството и предупреди, че храната и горивата могат да станат значително по-скъпи.
Но и германски топ икономисти гледат на твърд Brexit със загриженост: Ръководителят на Мюнхенския институт Ifo Клеменс Фюст говори за „временен хаос". А президентът на базирания в Кил Институт за световна икономика (IfW) Габриел Фелбермайер очаква икономиката от двете страни на канала да бъде силно засегната от нерегламентиран изход в нощта на Хелоуин.
Досега британските компании бяха пощадени от големите вълнения от Brexit. Водещият индекс на Лондонската фондова борса е с около 15 процента по-висок, отколкото беше след обявяването на референдума през юни 2016. А безработицата през пролетта бе на най-ниското ниво от 70-те години.
Но има и сигнали за забавяне. След референдума Икономическият растеж винаги се озовава под средното ниво за ЕС. „Британската икономика отслабна, но няма голям спад", казва шефът на Ifo Фюст. Това е така, защото де факто все още не се е случило много. И: защото „икономиката винаги е разчитала на Brexit със сделка".
Сега това се променя. И в рамките на вътрешнопартийната кампания за наследяването на позицията на Тереза Мей Джонсън обеща да приложи Brexit навреме за Хелоуин: „Do or die, come what may“. Ако е необходимо, без споразумение с Брюксел. „Под управлението на Мей се разпространяваше надеждата, че няма да има твърд Brexit - а ако това стане, всички отговорни ще работят конструктивно, за да притиснат твърдия Brexit възможно най-добре“, казва изпълнителният директор на IfW Фелбермайер. „За Джонсън всичко говори за твърда конфронтация."
Подобни опасения сега изглежда засягат реалната икономика. АЦБ очаква растеж от едва 1,3 процента през 2019 г. и 2020 г., вместо съответно 1,5 процента и 1,6 процента. Както показват настоящите данни, ситуацията може да е много по-лоша. Така например британското промишлено производство се сви през юли с най-високото темпо от 2012 г.
Особено силно ще бъде ударена автомобилната индустрия. Според браншовата асоциация SMMT производството на автомобили се свива вече 13 поредни месеца - и е с около една пета по-ниско, отколкото през 2018 г. Още по-лошо: индустрията е свила инвестициите си с близо три четвърти през първата половина на годината в сравнение със същия период на предходната година - според SMMT главно заради възможния твърд Brexit. Обратното - компаниите харчат стотици милиони паунда, за да се подготвят за най-лошия сценарий.
Осем от всеки десет произведени в Кралството превозни средства се изнасят; повече от половината от тях отиват в страни от ЕС. В случай на твърд Brexit те ще бъдат таксувани според тарифата на СТО с около десет процента мито. На този фон PSA и Ford повече или по-малко открито заплашват да затворят производствените си обекти във Великобритания. Британският производител Jaguar, който силно агитираше срещу Brexit, свива с бързи темпове работните места. Японската Honda Group вече реши да затвори фабрика в английския Суиндън, а Nissan иска следващото поколение джип, който досега сглобява във Великобритания, да се прави в бъдеще в Япония.
„Джонсън обещава твърд Brexit, който не боли - но повечето хора не му вярват", казва шефът на IfW Фелбермайер пред SPIEGEL. Всъщност дислокациите биха били значителни в случай на Brexit без сделка. Вътрешнoправителствени документи, цитирани от вестник The Guardian, показват, че твърд Brexit през есента може да има по-лоши последствия за страната, отколкото първоначално при планираната дата на излизане - 29 март. Освен всичко друго, авторите предупреждават за паническо презапасяване от страна на гражданите и прекъсване на доставките на лекарства от други страни от ЕС.
Такъв хаос би засегнал и германската икономика. От никоя държава британците не внасят толкова стоки, колкото от Германия. В случай на нерегламентиран Brexit митата могат да направят този внос значително по-скъп. „Сценарият без сделка би бил най-лошият вариант за германската икономика“, цитира наскоро информационна агенция dpa Ерик Швайцер, ръководител на германската търговско-промишлена палата.
Германските топ икономисти призовават ЕС да договори в последния момент компромис с Лондон. „Винаги съм смятал, че е глупаво да се дават такива примери", казва шефът на Ifo Фюст. Но и двете страни са важни един за друг като търговски партньори и нямат интерес да имат отровени отношения в продължение на години. Фелбермайер обяснява: „Изгубихме поне една година с пръст, сочещ към британците, които не могат да се справят“. Ако не се получи с Брюксел, Джонсън бързо ще сключи споразумение за свободна търговия с президента на САЩ Доналд Тръмп. И тази сделка ще навреди на Европа, пояснява той.
Двамата икономисти имат предвид модифициран митнически съюз между ЕС и Обединеното кралство. Тази конструкция би предотвратила митата на новата външна граница на ЕС. Нито едно предложение не е спечелило повече гласове при гласуванията за Brexit в Лондонската камара на общините, от това. Дори за него обаче нямаше мнозинство. Митническият съюз също така би ограничил британския суверенитет. Например - споразумение за свободна търговия, което Брюксел сключва с трети страни, ще се прилага и за Великобритания и Северна Ирландия. Ето защо Фюст и Фелбермайер предлагат Европейската комисия да предостави на своите партньори от Лондон в този случай разширено кодеминиране в търговската политика.
Засега такъв митнически съюз е просто мечта на икономистите. Дали лицата, вземащи решения от другата страна на Ламанша, обмислят това сериозно? Доста съмнително.
Едно е ясно: времето за конструктивни решения изтича. Няма и три месеца до Хелоуин. И не само британските граждани са във ваканция за лятото, но и много топ политици.
преди 5 години Тръмп диктува и понеже в Азия жъне "успехи" то поне да върне Европа с 30 години назад може би ще успее. Но и ЕС си го заслужава с това "изсмукване" на периферните държави и преяждане с безплатни руски суровини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Икономистите и предприемачите предупреждавали ама няма кой да ги чуе. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Много просто е да се създаде споразумение на Brexit, но то изисква няколко важни елемента, които биха подкопали евробардака. Затова европимповете там като лунатика ги верховщат и психясалия филип барние се опитват да уплашат настиящите страни членки на ес, които потенциално биха напуснали като Полша, Чехия или Унгария с цел да ги държат насила в съюза чрез икономически шантаж. Успеха на Brexit значи край на евросъюза и край на евроинтеграцията завинаги... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Предрупрежденията на псевдо-ескперите глобалисти трябва да бъдат тотално игнорирани, защото техните фалшиви съвети се дават с една едничка цел те да спечелят от наивността на тези, които следват съветите... Друга лъжа, която се сочи е слабият паунд като доказателство за ползата от еврочленството, но това най-често е индикатор за обръщане на тренда, а не за още по-слаб паунд. След Brexit паундът ще бъде много по-силен от еврото... отговор Сигнализирай за неуместен коментар