Това подкопава доверието на всеки инвеститор във вътрешния енергиен пазар в по-широк смисъл, подчертава Сас пред Euractiv.
"Това води до значителни правни рискове за ЕС като цяло, включително потенциални искания за обезщетение за вреди по Договора за енергийната харта", допълва той.
Договорът за Енергийна харта първоначално имаше за цел да интегрира енергийните сектори на бившия Съветски съюз и Източна Европа в края на Студената война в по-широките европейски и световни пазари.
Сас заявява, че през септември 2017 г. Комисията обявава измененията на газовата директива „като изваждане на заек от шапка“ - без оценка на въздействието или обществена консултация.
Според него това се е случило веднага след неуспешния опит на ЕК да приложи Директивата за природния газ само за Nord Stream 2, като същевременно запази всички други тръбопроводи за внос. Опитът се провали, защото собствените правни услуги на Комисията, подкрепени от Съвета, потвърдиха липсата на правно основание.
Накратко, Сас смята, че Комисията всъщност се е опитала да приложи правилата на ЕС за пазара на газ към оператора на газопровода по различен начин от всички други газопроводи за внос. "Такъв подход е фундаментално проблематичен с оглед на основните правни принципи като недискриминацията", настоява той.
Сас припомни, че главният изпълнителен директор на „Северен поток 2“ изтъкна опасенията на компанията в писмото си до председателя на Комисията Жан-Клод Юнкер на 12 април, като стартира процедура за уреждане на спорове съгласно Договора за Енергийната харта. На 25 юни бе проведена среща с Комисията с цел постигане на приятелско споразумение. Тримесечният срок за уреждане на спора по взаимно съгласие приключи на 12 юли.
Тъй като притесненията на компанията остават нерешени, следващата най-вероятна стъпка е правният арбитраж, както се посочва в по-новото писмо на компанията оператор до Комисията.
Рисковете от такъв арбитраж за ЕС са потенциално огромни. Съгласно стандартната процедура трима арбитри ще бъдат определени да се произнасят по правните претенции. Като се имат предвид многомилиардните разходи по проекта, Комисията може да плати огромни суми от парите на данъкоплатците като компенсация и глоба. Съществува също така вероятност „Северен поток 2“ да се възползва от Съда на ЕС, за да се оплаче от нарушение на принципа на недискриминация, залегнал в правото на ЕС.
За „Северен поток 2“ рисковете са многобройни и включват, освен възможните санкции от САЩ, пречки при завършването на последния участък от газопровода в териториалните води на Дания.
преди 5 години И лобиста Сас и акционера Импестор, защитават интересите на ГъзПром. Каква изненада?Хахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години карикатуро! не се изказвай НЕПОДГОТВЕН!!!! аре плодете се с оня евнух авва и чиба от инвестора.бг отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години А така - накрая Газпром ще осъди ЕС - и разбира се тия пари ще ги платят нормалните европейци - не и отговорните лица. Политик кога е носил отговорност за безобразията си?Впрочем вероятно ако на юнкер му бъде търсена лична отговорност, тоя ще пледира невменяемост поради тежката форма на алкохолизъм, който скоро ще отнеме и без това излишния му живот. Ама няма да мине пред никой читав съд, защото това е самопричинено състояние. Никой не му е наливал спиртът в мръcната морда. А ако полско-литовските *** не искат да ползват газчица от Газпром, то никой и не ги принуждава. Ще ползват руска газчица, докарана им от американско танкерче. Впрочем когато 25-а от ЕС им заповядат да спрат пушлявите ТЕЦ-ове - ще ги видим какво ще правят.Апропо - Газпром няма нужда от съд - той може да си събере глобата през цената на синичкото горивце. отговор Сигнализирай за неуместен коментар