През април Ryanair стана първата авиокомпания, която беше включена сред десетте най-големи замърсители на въздуха в Европа, като някои я нарекоха „новата въглищна“ индустрия.
Големите икономики като Франция и Германия започнаха да търсят алтернативи за намаляване на въздействието на въздушния транспорт върху качеството на въздуха, налагайки нови данъци, пише Euractiv.
На 9 юли Франция обяви, че ще въвежда данък върху всички пътувания по въздух, което ще доведе до спад в стойността на акциите на някои от най-големите авиокомпании в Европа.
Различни държави членки на Европейския съюз (ЕС), включително Германия и Холандия, също въвеждат или разработват подобни данъци. Страните, които зависят от приходите от туризма, стимулирани от въздушния транспорт, обаче не са толкова въодушевени.
Крайната цел е да се намали въздействието на въздушния транспорт върху околната среда, да се подкрепят алтернативни, по-зелени възможности и да се генерират допълнителни 39 млрд. евро печалба годишно за страните от ЕС, сочат някои проучвания. Водещите авиокомпании, включително Ryanair, смятат, че това не е дългосрочно решение.
Протестът на авиокомпаниите
В отговор на увеличаващия се натиск от екологични антиавиационни организации, които открито се обявиха против въздушните полети, изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри коментира наскоро, че „данъчното облагане е понятие, което се намира твърде далеч от подобряването на околната среда“.
Според О'Лиъри, който в момента е председател на Airlines for Europe, отделяните от авиокомпаниите емисии представляват едва около 2% от глобалните количества.
Ако не се предприемат по-сериозни действия, се предвижда количеството емисии да се увеличи с около 70% през 2020 г. в сравнение с обема им от 2005 г. Международната организация за гражданска авиация (International Civil Aviation Organization - ICAO) прогнозира, че до 2050 г. тези емисии могат да нараснат от 300% до 700%.
О'Лиъри подчерта, че вместо да облагат авиокомпаниите, парите трябва да бъдат инвестирани в научни изследвания и развитие на въздухоплавателните средства, като се акцентира върху биогоривата и ефективността на самолетите. Авиокомпаниите подчертават и необходимостта от подобряване на управлението на въздушното движение за по-ефективно маршрутизиране.
Той предупреди също, че увеличаването на данъците ще коства на европейците работни места и ще попречи на икономическия растеж, като в същото време и ще накаже потребителите с по-високи цени на билетите.
Но доклад на Европейската комисия (ЕК), публикуван за първи път от Financial Times през май, стига до заключението, че данъкът върху керосина от 330 евро за хиляда литра ще намали емисиите с 11%, с "незначително" въздействие върху заетостта и европейския брутен вътрешен продукт.
Главният изпълнителен директор на International Airlines Group Уили Уолш се съгласи, че е необходима научноизследователска и развойна дейност, добавяйки, че „това няма да бъде бързо решение, тъй като става въпрос за структурен проблем“.
Национални модели
Зелените данъци, наложени от френското правителство, ще достигат размер от 18 евро на полет, с очакване да се генерират по този начин приблизително 180 млн. евро годишно.
Този ход, който ще влезе в сила от 2020 г., ще въведе данък от 1,50 евро за билети за икономична класа за вътрешни полети и тези в Европа, каза министърът на транспорта Елизабет Борне. Прекачването и пристигащите полети ще бъдат изключени от облагане с данък.
Френското правителство обяви, че натрупаните от данъците пари ще бъдат използвани за по-нататъшното развитие на по-малко замърсяващи транспортни алтернативи - градски автобуси, тролейбуси, влакове и фериботи.
Германският еквивалент на този данък представлява такса за пътническите полети. Дължимата сума на пътник зависи от разстоянието, като цените варират от 7,38 до 41,49 евро за пътник според разстоянието.
Холандското правителство също търси различни екологично съобразни алтернативи на подобен тип пътувания, като формулира план за въвеждане на такса за въздушен транспорт от 1 януари 2021 година.
Правителството обяви, че европейският данък върху авиацията е за предпочитане, но временно е избрало да изготви национален законопроект, който ще приложи данък в размер на 7 евро за всички европейски полети.
Точният размер на данъка според холандския план ще бъде определен в проектобюджетния план за 2021 г., но правителството очаква стойностите да останат под 7,50 евро, като се вземе предвид инфлацията.
Холандският държавен секретар по финансите, Мено Снел заяви, че „за разлика от пътуванията с кола, автобус или влак, международните полети от Холандия не се облагат по никакъв начин от холандското правителство“.
преди 5 години Защо автомобилите и камионите ще плащат акциз и един куп еко такси а самолетите не ? каква е логиката ? в случая се облага горивото , което е и идеята на този данък , да се намали неговото потребление ... за този тип облагане на вътрешните полети се знае от поне 10-на години . и държавите от ЕС не са първите :))) , в случая има други преди нас :))) ... има поне 10 разработки на електрически самолети и хеликоптери в напреднала фаза , в това число и хибридни модели . отрасъла има 30 години да стане чист и това е напълно възможно ... да изброя някои от тях , за да не съм голословен :https://***.pipistrel-aircraft.com/aircraft/electric-flight/alpha-electro/#tab-id-1лети си , сертифицирано , няма такси за гориво , няма въглеродни емисии , струва 4лв за гориво за 30мин полет ...https://***.youtube.com/watch?v=d02DjslJgIQтова е експерименталното самолетче на airbus , разработва се v2.0 за комерсиална употреба , но реалната цел е тази ...https://***.airbus.com/innovation/future-technology/electric-flight/e-fan-x.htmlхибирден пътнически самолет за вътрешни полети в ЕС , да му мислят тези дето нямат хибриди и електрически двигатели :))) ... първи полет 2020-2021 и начало на сертифициране за търговска експлоатация ...https://***.ampaire.com/тези сладури преобразуват обикновенна чесна в хибрид , в момента тече сертификация и всеки скоро ще може да си купи хибриден самолет ...https://zunum.aero/хибириден самолет , очакват първи полет и сертификация за търговска експлоатация 2020-2022 ...https://***.eviation.co/ей го и първият пълномащабен прототип на израелците , ще е готов до няколко месеца за първи полет :https://***.youtube.com/watch?v=yyQaWEBGNxgа това е на наса проекта за хибрид :https://***.nasa.gov/specials/X57/index.htmlна трета модификация са в момента , все още нямат дата за първи полет , но работят доста усилено по темата ...не ми се изброяват дроновете и хеликоптерите за градски таксита , там каква навалица е от проекти :))) ...има още поне 3-4 сравнително значими проекта за хибриди и напълно електрически самолети но не са в толкова напреднали фази ... гореизброените са тези които скоро ще ги видими и ще четем за техните успехи , а напълно възможно и неуспехи :))) ... скоро в целият ЕС ще има общ еко данък за вътрешните полети на база гориво . та тъй с електричеството в авиацията :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Това са отлични новини за мадам Льо Пен. Сега масовото недосолвство само остава да се трансформира в гласове за нейната партия и нейна изборна победа ще сложи край на еврогейския хомосексуален съюз, хомовалутата еврогейро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Да, да... Само касиране на парички. Добре, че стана по-чист въздуха с парите от взетия данък до сега. Пълни глупости. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Зеленият терор! Ловът на СО2 вещици! Новата машина за индулгенции, към индустрията. И една нова възможност да скубнем още малко от джоба на европееца. А за бедни работяги - източните европейци, евтините самолетни билети ще станат лукс. Важното е да сме зелени, колкото по зелени толкова по-добре. Най-добре в пещери и обелчени в кожи, нооо кожите от изкуствена материя /от перолни продукти/. За да бъде комфорът още по-голям - На всякъде край нас трябва да са набучени колове с вятърни турбини и да има няколко етажа слънчеви панели. Le bonheur pour tous! отговор Сигнализирай за неуместен коментар