Европейският съюз предлага мита върху американски стоки на стойност 20 млрд. долара в рамките на дългогодишния спор заради субсидиите на САЩ за самолетопроизводителя Boeing, съобщават Ройтерс и ВВС.
По-рано този месец Световната търговска организация (СТО) съобщи, че САЩ не са прекратили някои държавни помощи за Boeing.
Решението на Европейския съюз следва съобщението на Вашингтон, че обмисля налагането на мита върху стоки от ЕС на стойност около 11 млрд. долара в отговор на субсидиите за Airbus.
През април ЕС одобри планове за преговори със САЩ, целящи намаляване на търговските бариери.
„Европейските компании трябва да могат да се конкурират при справедливи и равни условия“, заяви еврокомисарят за търговията Сисилия Малмстрьом. „В тази връзка неотдавнашното решение на СТО за американските субсидии за Boeing е важно. Трябва да продължим да защитаваме равни правила на играта за нашата индустрия“, допълни Малмстрьом.
Предложените мита се отнасят до широка гама от продукти – от самолети до химикали, хранителни продукти, включително замразена риба, цитрусови плодове и кетчуп, чанти, трактори, лопати.
Публикуваният списък ще бъде открит за консултации до 31 март и може да бъде ревизиран, отбелязва Ройтерс.
„ЕС остава отворен за разговори със САЩ, ако те са без предварителни условия и целят постигането на справедлив изход“, съобщи Малмстрьом.
И по двете дела арбитрите от СТО все още не са определили сума, но делото на САЩ срещу Airbus е в по-напреднала фаза и решение е възможно през юни или юли. Делото на ЕС срещу Boeing може да приключи в началото на 2020 г.
И двете страни заявиха, че предпочитат уреждане на спора, което няма да доведе до налагането на мита. В същото време Европейският съюз обяви, че е готов да започне официални преговори със САЩ.
Комисията е напът да започне преговори в две посоки – за намаляване на митата върху индустриални стоки и за улесняване на компаниите да доказват, че продуктите им отговарят на стандартите на ЕС и САЩ.
Тя обаче настоява земеделието да не бъде включвано, докато Вашингтон иска земеделските стоки да бъдат част от преговорите.