Държавите членки следва да предприемат спешни мерки за изтегляне от пазара на голям брой автомобили, които причиняват висока степен на замърсяване. Те също така трябва да се координират с производителите, за да продължат със задължителната модернизация на хардуера с цел намаляване на емисиите на азотен диоксид (NO2) и да изчистят съществуващия автомобилен парк, заявиха евродепутатите в четвъртък в резолюция.
Тя бе приета с 301 гласа „за“, срещу 181 гласа „против“ и 42 гласа „въздържал се“, съобщи пресцентърът на Европейския парламент (ЕП).
Парламентът се опасява, че проблемът със силно замърсяващите коли с дизелов двигател в голяма степен остава неразрешен и ще продължи да влошава качеството на въздуха в продължение на много години, ако не се предприемат ефективни координирани действия.
Комисията е започнала процедури за нарушение срещу няколко държави преди повече от две години заради неуспехa им да наложат санкции (в случая на групата Volkswagen) и е въвела системи за санкции, които да възпрепятстват производителите от нарушаване на законодателството за емисиите. Въпреки това не е приключил етапът на търсене на допълнителна информация. Процедурите все още продължават срещу Германия, Италия, Люксембург и Обединеното кралство, отбелязва ЕП.
Някои държави членки изглежда не си сътрудничат сериозно с Комисията в това отношение, добавят евродепутатите, и ги призовават да предоставят цялата необходима информация, за да може ЕК да представи доклад за емисиите в автомобилния сектор.
Според съобщението Европейската комисия е проявила „обструктивно поведение”, което е забавило разследването. А отказът да предостави публичен достъп до позициите на държавите членки в техническите срещи представлява лошо управление, посочва европейският омбудсман.
Депутатите отбелязват, че в САЩ жертвите на Дизелгейт са получили между 5 хил. и 10 хил. долара компенсаторни плащания, докато европейските потребители все още чакат подобаваща компенсация.
Според информацията, предоставена на Комисията от държавите членки, кампаниите в ЕС засягат ограничен брой автомобили от марките Volkswagen, Renault, Daimler, Opel и Suzuki. Няколко неправителствени организации и медии обаче съобщиха, че модели от други марки са показали съмнително количество емисии или са надхвърлили граничните стойности на замърсяване.
Някои държави членки, а именно България, Унгария, Ирландия, Словения и Швеция все още не са изпратили никаква информация на Комисията за програмите си за изтегляне на превозни средства от пазара.