Най-голямото пристанище в Европа е изправено пред сложно предизвикателство – да е напълно готово в случай на твърд Brexit. През доковете на Ротердам преминават 8% от търговията на Европейския съюз с Великобритания – около 40 млн. тона продукти на година. Излизането на страната от ЕС предполага повишаване на вносните мита за стоките, а това ще доведе до спад с до 40% на търговията между Великобритания и блока в холандския град. Пристанището ще загуби между 2% и 4% от дейността си в дългосрочен план, сочат изчисления, цитирани от испанския вестник El Pais.
Пристанището има площ от 12 713 хектара и е необходим повече от един час за придвижване от един док до друг с автобус. Подредено, чисто и огромно, то дава работа на 385 хил. души по директен и индиректен начин и осигурява около 6,2% от брутния вътрешен продукт на Холандия, сочат данни на университета „Еразъм“ в Ротердам.
Общият обем на товарите през 2018 г. достигна 469 млн. тона. Пристанището е един от двигателите на националната икономика и предотвратяването на забавянето или на опашките по границата от камиони, които пристигат от цяла Европа, за да доставят стоки, се превърна в мания.
„Ако не си изряден, не преминаваш“, гласят брошури, написани на осем езика, включително на турски, полски, руски, български и румънски, и предназначени за водачи на ТИР-ове, които превозват нетрайни продукти за британските си клиенти. Може да звучи малко грубо, но става дума за около 600 хил. камиона на година, а сега прегледът на документите им отнема две минути, сочат данни на пристанищните власти. С Brexit проверките може да траят до 20 минути и да затруднят достъпа.
„Сътрудничеството ще бъде от основно значение и се надяваме, че и двете страни ще бъдат изрядни. Ние ще облекчим процедурите, за да избегнем забавяния по пътя към Великобритания. За целта ще използваме Portbase, система за задължителна регистрация, в която трябва да фигурират резервираната дата на пътуването от транспортната компания, декларацията за естеството на товара на митницата и съответните сертификати. „Това може да се случва по интернет, но без тези документи камионът няма да може да влиза на ферибот от Холандия“, казва Марк Дийк, ръководител отдел „Външни работи“ на пристанището.
Въпреки предупрежденията очакванията са през първите шест до осем седмици да има спрени стоки на терминалите. Около 35 хил. холандски фирми правят бизнес с Великобритания и товарите им потеглят от Ротердам. Тези от тях, които нямат необходимите документи, ще се нуждаят от място, където да се установят, за да ги попълнят.
„За тях сме създали пет временни паркинга северно и южно от пристанището. Предполагам, че след като минат тези първи седмици, всички ще са в крак с новата ситуация. Не можем да повлияем на Brexit. Можем само да сътрудничим, така че търговията да не спре“, казва Дийк.
Всички тези формалности трябва да бъдат извършени и от британската страна и страхът от блокиране на потребителски стоки – от храни до продукти на химическата и фармацевтичната промишленост, пълни складовете на пристанището в Ротердам. Властите се стремят да предотвратят недостиг, в случай че документите не бъдат представени навреме, а Neele-Vat, една от големите логистични и транспортни компании в Холандия, регистрира повишение с 500% на посещенията от Великобритания през последните шест месеца. „Повечето клиенти не искат да останат без стоки в случай на твърд Brexit. Искат да продължат да обслужват клиентите си и настоящата несигурност е най-лошото нещо“, казва Куно Ват, директор на компанията. Складът е с размерите на десет футболни игрища и е пълен със стоки.
Времето ще покаже дали страховете са основателни, но докато преговорите продължават, пристанището в Ротердам обявява своето мото: „Очакваме най-доброто, но се готвим за най-лошото“.