В Европейския съюз (ЕС) не достигат 400 хил. охраняеми паркинга за тежкотоварни автомобили, сочи проучване, представено днес от Европейската комисия и цитирано от БТА.
Наличието на подобни места за почивка на водачите е в основата на подготвяните промени в правилата за товарните превози, добили известност като "плана Макрон" и пакет "Мобилност 1", срещу което протестираха българските превозвачи.
Отбелязва се, че 75 на сто от кражбите от товарни автомобили се извършват, докато камионите са спрели на неохраняеми места.
Комисията е готова да отпусне средства за обособяването на охраняеми паркинги и очаква оценката на експерти за изготвянето на общи изисквания за новите съоръжения.
Допълва се, че водачите са принудени да спират винаги, когато изтече работното им време.
Експертите са установили досега, че съществуващите три стандарта за охраняемите паркинги в ЕС се различават чувствително. Все още почти не е възможно запазването на паркомясто предварително, а дори когато такава услуга се предлага, на нея рядко може да се разчита.
Предлага се въвеждането на единни европейски изисквания за охраняемите паркинги и поставянето им в категории "бронзова", "сребърна" и "златна и платинена". Трите категории би следвало да предлагат общ минимум от услуги.
Експертите предлагат също извършването на постоянни проверки на дейността на паркингите, въвеждането на система за запазване на места, както и изготвянето на насоки за строежа на тези съоръжения.
От 2014 до 2017 г. ЕК е осигурила 45 млн. евро за дейности в тези области, се посочва в съобщението, без да се дават подробности. Уточнява се, че в експертните групи са включени водачи, синдикати, превозвачи, производители на превозни средства, собственици на товари, застрахователи.
Предвижда се първата обща среща на заетите с подготовката на промените да се състои в началото на следващия месец.