Британското правителство се отказа от спорния договор с фериботна компания в случай на твърд Brexit. Новосъздадената фериботна компания Seaborne трябваше да предложи алтернативна транспортна връзка между английския Рамсгейт и белгийския Остенде, ако маршрутът Дувър – Кале се окаже претоварен поради необходимия граничен контрол.
В сделката на стойност малко под 16 милиона евро имаше обаче и капан: компанията все още няма нито един кораб, което доведе до ожесточени критики срещу правителството в Лондон.
„Стана ясно, че Seaborne не може да изпълни договорните си задължения“, заяви Министерството на транспорта в Лондон. Говори се, че ирландска корабна компания неочаквано е оттеглила подкрепата си за Seaborne.
Така търсенето на алтернативи продължава: „Правителството вече е в напреднали преговори с редица компании, за да осигури допълнителен капацитет за корабните товари в случай на Brexit без споразумение - включително и чрез пристанището в Рамсгейт", става ясно от съобщение на министерството, цитирано от DPA.
Договорът със Seaborne беше част от поредица планове за непредвидени обстоятелства, чиято цел бе да се предотврати хаоса във Великобритания. Дувър – Кале е основната фериботна връзка между Великобритания и континента. Всяка година през пролива преминават 2,5 милиона камиона. В случай на излизане на Обединеното кралство от ЕС без споразумение се очакват километрични задръствания заради митническото оформяне на камионите.
99% от камионите, пристигащи в пристанището на Дувър, превозват стоки, които отиват за ЕС. Тези превозни средства понастоящем се изпращат в рамките на две минути. Ако Великобритания напусне ЕС без споразумение, те трябва да бъдат контролирани, защото британците вече няма да са членове на митническия съюз и няма да са част от вътрешния пазар на ЕС.
Със сериозни последици: ако времето за обработка се увеличи само с две минути, от двете страни на канала ще се образуват 17 километра задръствания, става ясно от изчисления на пристанищния оператор в Дувър. Понастоящем времето за чакане на камиони извън ЕС е средно 20 минути.
Освен това няма да има наличен достатъчно капацитет за извършване на необходимите проверки директно в пристанището. Те ще трябва да се състоят на друго място, сочи изявление на пристанищния оператор до британския парламент. Хаосът по улиците и в пристанищата на Дувър и Кале ще бъде толкова голям, че спедиторските компании вече работят по планове за отклоняване на транспорта от Ирландия вече не през Великобритания, а с ферибот директно към континентална Европа.