IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Еднаквите правила в ЕС ще повишат потребителското доверие към онлайн търговията

Потребителят ще може да развали договор, след като направи няколко опита да уреди рекламацията, посочиха експерти

17:01 | 04.02.19 г.
Еднаквите правила в ЕС ще повишат потребителското доверие към онлайн търговията

Въвеждането на еднакви правила в Европейския съюз (ЕС) за потребителите, пазаруващи през интернет и на място, ще повиши потребителското доверие и сигурността на търговците, като ще стимулира трансграничната търговия. Около това мнение се обединиха Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите, и адвокат Христо Копаранов, адвокатско дружество "Попов, Арнаудов и партньори".

Те направиха коментара си в ефира на Bloomberg TV Bulgaia по повод информация, че европейска директива предвижда еднакви правила за онлайн потребителите и пазаруващите във физически магазини при закупуването на дефектен продукт.

Райков отбеляза няколко промени, заложени в документа.

„Към момента търговецът има право да избере как да удовлетвори рекламацията на потребителя – ремонт, отстъпка от цената, замяна на стоката, разтрогване на договора. Сега европейската директива предвижда този избор да е на потребителя, пак с някои ограничения“, посочи представителят на КЗП. Той обясни, че новите правила са продиктувани от прегледа на европейското законодателство, което на всеки пет години прави проверка на вече приети европейски директиви и регламентни при прилагането им от различните национални органи.

“Целта е да се унифицират правилата за всички държави членки и, от една страна, да се постигне по-висока защита на потребителите и на техните права, а от друга страна, икономическите оператори да действат при едни и същи условия на цялата територия на ЕС”, напомни Константин Райков.

Според Копаранов да се развали договор ще е възможно, след като се направят няколко опита да се уреди рекламацията. „Българското законодателство предвижда отбива от цената на стоката или развалянето на договора да са крайни мерки“. Според адвоката мерките на ЕС ще повишат потребителското доверие, но и това на бизнеса, тъй като сред неговите представители има голяма несигурност за различните правила в отделните държави членки.

„Бизнесът също има нужда от ясни и единни правила в целия ЕС, за да може да се стимулират и трансграничните продажби. Това е много съществено, особено за онлайн търговията“, смята адвокатът.

За кои видове стоки в КЗП се получават най-много жалби, че са дефектни? Кое налага европейската директива да обхване и т. нар. „умни продукти“ като смартфони, умни телевизори, умни хладилници, смарт часовници? Ще се прилага ли директивата при неизправни компютърни програми, игри, приложения, апове, музика и филми, които се свалят от интернет?

Вижте целия разговор във видео материала.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още