Финансовото състояние на германските партии за 2017 г. отново показва, че бизнесът е особено щедър по време на избори, като алиансът между Християндемократическия съюз (ХДС) и Християнсоциалния съюз (ХСС) е големият бенефициент, съобщава Euractiv.
Критиците смятат, че тези дарения всъщност нарушават демократичните устои.
Германското законодателство забранява даренията, които „са предоставени в замяна на определено политическо или икономическо предимство“.
Но връзката рядко е ясна, колкото беше през 2009 г., когато Свободната демократическа партия (СДП) събра необичайно голямо дарение от сектора на хотелиерството и след като се превърна в част от коалиционното правителство на страната, значително намали данъчната тежест върху тази индустрия.
Фактът, че тези дарения винаги са l особено голям размер по време на предизборни компании също поражда съмнения.
Това се отнася и за 2017 г., когато се проведоха последните германски федерални избори.
Позовавайки се на информацията от статистиката, общата сума на даренията е изчислена на 90,6 млн. долара, половината от която е предоставена на ХДС и ХСС.
От друга страна СДП, която се върна в германския парламент през въпросната година, е получила около 15 млн. евро.
Тя е следвана от социалдемократите (14,5 млн. евро), крайнодясната „Алтернатива за Германия“ (7,4 млн. евро), зелените (5,8 млн. евро) и левите (2,6 млн. евро).
Организацията Abgeordnetenwatch, която изследва прозрачността в политиката, е проследила коя компания или асоциация към коя партия насочва своите дарения.
Най-голямото единично дарениe от 675 хил. евро е било направено от Асоциацията на работодателите за металургичната и електрическата индустрия в Бавария, като паричните средства са били насочени към ХСС.
По време на последните избори е изчислено, че общата сума при даренията от над 50 хил. евро е намалява до 3,5 млн. евро. Отново ХДС и ХСС са водещите партии тук, като християндемократите могат да се похвалят съответно със 785 хил. евро и 650 хил. евро.
герм
Факт е, че партийните дарения, които са неравномерно разпределени между самите партии, и тяхното количество се повишава рязко преди и по време на избори, могат да повлияят на изборните резултати. И това е въпрос, който не бива да бъде пренебрегван.
Според Abgeordnetenwatch сегашните условия на прозрачност при партиите са напълно неадекватни.
„Нуждаем се от абсолютна забрана за дарения от страна на бизнеса и строги ограничения от физически лица“, посочват от организацията.
Подобни правила вече съществуват в други страни. Във Франция например физическите лица могат да дарят максимум 7,5 хил. евро годишно и само 4,6 хил. евро по време на предизборните кампании, докато при бизнеса е установена пълна забрана за дарения.