Потребителското доверие в Германия остава високо и потребителите изглеждат незасегнати от външни рискови фактори, оставайки готови да харчат и през ноември. Въпреки това очакванията за икономиката и личните им доходи леко се понижават заради притеснения като търговските конфликти и Brexit, съобщава Ройтерс.
Разходите на домакинствата се превърнаха в основен източник на икономически ръст в най-голямата европейска икономика през последните години, подкрепени от рекордно високата заетост, увеличаването на сигурността за заеманата позиция, покачването на заплатите над нивата на инфлацията, както и ниските лихви по заеми.
В доклад от института GfK посочват, че индикаторът за потребителските настроения остава без промяна и с идването на ноември спрямо предходния месец. Индексът е на ниво от 10,6 пункта, малко над прогнозите на Ройтерс за 10,5 пункта.
В същото време подиндексът, измерващ склонността за пазаруване, нараства през октомври основно заради по-общото усещане за работна сигурност, което кара потребителите да правят по-големи покупки.
Въпреки това подиндексът за икономическите очаквания се понижава с 8,1 пункта до 19 пункта.
„Това се дължи основно на външни фактори“, посочва Ролф Бюркл, изследовател към GfK.
По думите му търговският конфликт между САЩ и ЕС все още не е напълно разрешен въпреки периода на затишие, като в същото време този между Вашингтон и Пекин дори ескалира. Според Бюркл е малко вероятно наблюдаваните събития да предизвикат оптимизъм у потребителите.