Разликата между обявената горивна ефективност на автомобилите и действителното им потребление е струвало 23,4 млрд. евро на европейските водачи през миналата година, сочи проучване на организацията Транспорт и околна среда, цитирано от ДПА.
Автомобилните производители бяха обвинени, че са манипулирали цифрите за вредните емисии, като са използвали вратички в условията за тестване. Те са им позволили да произведат резултати, които са много по-ниски от постигнатите в реалните условия на пътя.
Несъответствието между тестваните и реалните резултати се е увеличило от 9% през 2000 година до 46% през 2017 година по данни на брюкселската организация.
Водачите на автомобили в Европа биха спестили 150 млрд. евро от разходи за гориво, ако реалната консумация на гориво съвпадаше с резултатите от тестовете, изчисли организацията Транспорт и околна среда, допълва БТА. През този период водачите са наблягали на купуването на автомобили с по-малък разход на гориво.
Германия е отчела 36 млрд. евро допълнителни разходи за гориво, следвана от Великобритания с 24,1 млрд. евро и Франция с 20,5 млрд. евро.
"Твърденията на автомобилните производители, че е постигнат сериозен напредък в намаляването на разхода на гориво, е измама", твърди Грег Арчър от организацията Транспорт и околна среда.
"Въпреки регулациите за намаляване на вредните емисии, не е постигнато реално подобрение при емисиите от въглероден диоксид от 5 години и само 10-процентно подобрение от 2000 година", добави той.
Миналата година след скандала Дизелгейт, предизвикан от разкритията, че Volkswagen и други автомобилни производители са манипулирали резултатите от тестовете, Европейската комисия въведе нова процедура за тестване. Целта е тя да отчита по-реалистични и пълни резултати.
Преди дни стана ясно също, че Volkswagen Group планира да уволни още инженери и мениджъри, свързани с глобалния скандал. Има индикации, че тази процедура също се манипулира, за да доведе до постигането на по-малко амбициозни стандарти за намаляване на вредните емисии, докато ЕС преминава от една система към друга.
По данни на Евростат България е на трета позиция сред 28-те страни-членки на ЕС по производство на вредни емисии на CO 2. Според данни на Световната здравна организация всяка година близо 7 милиона души умират от болести, свързани с излагането на замърсен въздух. Само на територията на Евросъюза мръсният въздух през миналата година е причинил смъртта на над половин милион европейци, отчитат още експертите на СЗО.