В рамките на конфликта за работните условия при ирландската авиокомпания Ryanair германският профсъюз Ver.di започва в сряда преговори по колективното договаряне за приблизително 1000 кабинни служители на авиокомпанията в Германия. Те ще се проведат в ирландската столица Дъблин, поясни Ver.di, цитирана от DPA.
Профсъюзът изисква повече пари и по-голяма сигурност за кабинния екипаж. „Доходите трябва най-накрая да станат жизнеспособни и предсказуеми", твърди членът на Борда на директорите на Ver.di Кристин Бехле. Поради сезонните колебания и липсата на гаранции за летателни часове някои служители на пълен работен ден получават „само около 1000 евро бруто месечно". Това е „напълно неприемливо", пояснява тя.
„Очакваме Ryanair да признае незабавно местните социални стандарти", казва Бехле. Колективните споразумения ще трябва да се прилагат за всички кабинни екипажи на Ryanair, разположени в Германия. Това се отнася и за онези, които работят за поддоставчици „при още по-лоши условия". Според изчисленията на Ver.di тези служители съставляват около 50% от кабинния екипаж.
В петък пилотска стачка на Ryanair предизвика стотици анулации на полети в редица европейски държави. Пилотите настояват за по-добри условия на труд и по-високи заплати. Ryanair от известно време е критикувана, че плаща на своите служители значително по-малко от други нискотарифни авиокомпании. Едва през миналата година след силен натиск Ryanair се съгласи на принципна основа да признае синдикатите.
През юли Ver.di и Ryanair подписаха споразумение за признаване. На първата международна конференция на кабинни служители на Ryanair в Дъблин в началото на юли беше изготвен паневропейски списък с искания. Синдикатите в повече от 13 държави изискват от Ryanair устойчива реформа на условията на труд за всички кабинни служители.
Ryanair оперира над 2000 полета на ден, обслужващи 223 летища в 37 страни в Европа и Северна Африка, и настоява, че няма да промени модела си на ниски разходи, който преобрази индустрията и направи от Ryanair най-печелившата авиокомпания в Европа.
Тя обаче допълнително разгневи профсъюзите, като заплаши да премести работни места далеч от базите, засегнати от стачките, и започна да прилага практиката в Дъблин, където сви зимния си флот с 20% и издаде на 300 служители предупреждения за съкращения (100 пилоти и 200 души кабинен персонал).
Според авиокомпанията причината е фактът, че стачките са навредили на резервациите, въпреки че е твърде рано да се оцени влиянието на други места със стачни действия.
Ръководството планира да прехвърли самолетите си в Полша, което може да доведе до съкращаването на 300 служители - 100 пилоти и 200 души кабинен персонал.
Проблемите в авикомпанията излязоха наяве след усложненията с планирането на отпуските на пилотите през септември 2017 г., което предизвика тежък трудов конфликт и отмяна на общо 20 000 полета през следващите месеци.
Кризата принуди Ryanair да обърне на 180 градуса позициите си и да започне преговори със синдикатите в няколко страни, след като дотогава отказваше да признае профсъюзите. Заради кризата главният изпълнителен директор на компанията Майкъл О'Лиъри се отказа от бонус за 2018 г., който можеше да достигне 1 милион евро поради добрите резултати на компанията.