Пропастта между възнагражденията на висшите мениджъри в Германия и техните служители се е увеличила значително през последните години, показва актуално проучване. Членовете на бордовете на директорите на компании от DAX са спечелили през миналата година средно по 71 пъти повече, отколкото средностатистическия служител в тяхната компания, показва анализът на фондация Hans Böckler.
През 2014 г. разликата е била 57 пъти.
Институтът по участие и мениджмънт на фондацията изчислява т. нар. Manager-to-Worker-Pay-Ratio за пети път от 2005 г. През последните дванадесет години до 2017 г. разликата в заплатите на топ мениджърите и средностатистическите служители е нараснала с около 70%.
През 2005 г. член на борда на директорите на концерн от Dax е получавал средно 42 пъти повече от един средностатистически служител.
За първи път е изчислена също така и разликата между възнаграждението на директорите на компанията - които са сред най-високо печелещите членове на бордовете, и средностатистически служител. През изминалата година шеф на компания от Dax е спечелил 97 пъти повече от средния служител.
Главният изпълнителен директор на Deutsche Post Франк Апел води класацията, като печели с 232 пъти повече от средностатистическия служител на пощата, следван от ръководителите на производителя на цимент HeidelbergCement, на спорни стоки Adidas, както и автомобилния гигант Daimler и софтуерният SAP.
В дъното на своеобразната ранглиста е Commerzbank – директорът Мартин Зилке получава с 25 пъти по-високо заплащане от регулярния служител на втората по големина германска търговска банка.
Германските дружества не трябва да уточняват какво е съотношението между възнаграждението на членовете на борда на директорите и средностатистическите заплати в дружеството. Неправителствената организация обаче разкритикува това и призова федералното правителство да гарантира предстоящото имплементиране в германското право на директива на ЕС за правата на акционерите, гарантираща за по-голяма прозрачност.
"Това е важно и с оглед на чувството за справедливост и мотивацията на служителите", казват от Hans Böckler.