Преди три години всички обсъждаха как един дрон доставя пица в градския парк в Сиктивкар, днес леталните апарати в качеството си на куриери, остават на етап експеримент.
Понякога тестовете са успешни, както в случая в университета на Инополис в Казан, когато самолет с пощенски товар излетя за час, измина 38 километра и се върна обратно, пише ТАСС.
Понякога експериментът е несполучлив – дронът „Пощата на Русия“ се разби в жилищна сграда в Улан-Уде (столицата на руската република Бурятия, която се намира в Източен Сибир) веднага след излитане.
Репортаж на ТАСС разказва защо се случва това, на каква степен на развитие се намират тези технологии, кога доставката на храна и документи с помощта на квадрокоптерите ще е обичайна практика.
“Наскоро наш дрон достави пакет с писма и документи на покрива на висока сграда в Подмосковието. Той се качи на предварително подготвената станция, която е мобилна и малка. Станцията е наша разработка, тя обслужва както приемането, така и презареждането на летателния апарат. Разстоянието за полет е седем километра, а дронът го прелетя за около 15 минути. Проверихме възможностите на дрона за доставка заедно с московския разработчик ", разказва Олег Понфиленов, основател на компанията "Коптер Експрес".
Дронът на стартъпа, който се появи през 2013 г., стана известен след съвместна инициатива с мрежа от заведения "Додо Пица".
Дрон-куриер и неговият отбор
Един ден промоутърът в градския парк в Сиктиквар информирал почиващите за възможността да поръчат пица, която ще достави дронът. Бързо се намерили желаещи, въпреки че трябвало да доплатят за доставката 350 рубли в сравнение със средната пазарна цена за пица, донесена от куриер.
Дронът се отправил към определено място в парка, надвиснал над него и пуснал с въже кутия с пица. Заповедта за доставката приел оператор, който преди операцията си сложил защитна каска, като спускането на кутията ставало контролирано от втори оператор, който бил свързан с дрона с уоки-токи.
Фразата "Дронът ще достави пица" звучи впечатляващо, но процесът не изглежда като сюжет от научно-фантастичен филм.
Скъпо, колко скъпо
"Тогава един полет струваше доста скъпо – цената беше 1500 рубли", коментира Понфиленов. "Беше вкаран прекалено много човешки ресурс– двама оператори, като единият изпраща хеликоптера, управлява го, а вторият го приема, а и самите дронове са по-скъпи. Но преди три години ние подобрихме модела, направихме го по-независим от оператора, работихме по техническата страна за поевтиняване на цената на полета. През лятото, например, дрон ще "излезе", за да помогне на спасителите да патрулират над един от плажовете в Москва, като един полет ще струва 50 рубли."
Предприемачът е категоричен, че цената в никакъв случай не е основната причина, поради която дронове все още не доставят масово стоки в нито една страна на света, а само ги тестват.
Логистичен център за обслужване
Американската компания Amazon наскоро поиска да вземе патент за кула за дронове–куриери. Кулата, която се планира, ще е логистичен център с входове и изходи за товари и отделения, където дроновете ще бъдат презареждани, обслужвани и от там ще излитат със стоките до клиентите. Предполага се, че кулите ще бъдат разположени в многомилионни градове по света.
В това си желание Amazon не е сам. Всички компании, които експериментират с безпилотни куриери, се канят да организират доставки в големите градове. Сега обаче това е възпрепятствано от действащите закони. В големите градове, включително и в Москва, дроновете могат да се движат с много сериозни ограничения. Не може да се види дрон, който лети в центъра над града над препълнените площади на столицата.
"Юридически статутът на дроновете е на безпилотни летателни апарати, които се подчиняват на правилата на въздушния кодекс на Руската федерация. Може да се направи заявка за полет на дрон пет дни по-рано и това е първото неудобство. В Министерството на транспорта се канят да променят това правило, за да не се налага да се уведомява за полета толкова рано.
Но най-важното е, че в Москва, както и в големите градове, действа специален режим, който не разрешава да се извършват полети на дронове, въпреки че и в малките градове това не е лесно. Разработчиците на услугата разбират рисковете, след като технологията не е тествана.
Така например, съществува опасност дронът да се разбие във въздуха и да падне върху главите на минувачите, въпреки че има модели, при които той може да работи с осем витла и ако се развалят два от двигателите, да не падне.
Има възможност да се направят дронове с автоматична парашутна система и ако откажат витлата, те да се приземяват с парашут съвсем леко. Освен това всички маршрути трябва да минават над покривите на къщите и горите, но в никакъв случай над улицата и главите на минувачите.
Експериментът с доставка на покрива на многоетажна сграда в Подмосковието се извърши като дронът прелетя над гората.
Предизвикателствата във въздуха
Скоростта на полетните дрони от "Коптер Експрес" е 50 километра в час. Компанията Amazon заявява, че нейните хеликоптери ще летят със скорост 80 километра в час.
“Друг риск е сблъсъкът с въздухоплавателно средство", обяснява Понфиленов. Затова и Министерството на транспорта на Руската федерация изисква координиране на полетните маршрути.
Причината, поради която дроновете все още са в експериментална фаза, е тяхната кратка работоспособност.
"Средният полет на дрон е маршрут от 10 километра, а продължителният – 40 километра. Дронът може да лети без да спира един час и да виси половин час. В същото време има дълги полети, които са за по-дълги маршрути, но разширените версии са много по-скъпи", пресмята предприемачът.
След пет години дроновете ще са навсякъде
Понфиленов е убеден, че дроновете ще започнат да работят по доставката на стоки през следващите две години.
"Кръговото" разпространение на дронове ще стане за две години, като през 2020 г. това ще стане забележимо, а през 2025 г. те ще са навсякъде", смята предприемачът. "Но все пак доставка, при която той ще пристига с писмо до вас в селската ви къща е фантазия, при условие, че не поставите станция в двора си за неговото приемане. Вероятно бензиностанциите ще разполагат със станции, където ще се презареждат дронове", допълва той.
Според Понфиленов до 2025 г. в големите градове до 15% от доставките ще се правят от дронове.
преди 6 години Търговията с наркотици как ще се контролира? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Със затворите как ще се процедира?Говори си ,че пистолетът помогнал запоследното бягство от Софийския затвор е доставен с дрон. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години А ако падне дронът и убие някое дете?Кой ще поеме политическата отговорност?Никой!Защото няма луд политик в западния цивилизован свят които да позволи дронове да доставят продукти или каквото и да е в градска урбанизирана среда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар