Търсят се 1500 хотелски работници
Туристическата индустрия се радва на разширяването на хотелската база и все по-нарастващия рекорден брой туристи, но в същото време те я изправиха пред много сериозен проблем. Процъфтяващият икономически сектор изпитва остър недостиг от квалифицирани професионални кадри за работа през активния сезон. През март на специално заседание в парламента народни представители, министърът на труда, висши мениджъри на хотелиерски организации, представители на синдикати обсъждаха критичната ситуация, за която трябва да се намери спешно решение.
Хотелиерите предупреждават, че местният пазар на труда не може да покрие техните нужди. Според данните на социалното министерство в момента около 7500 души кипърски граждани са регистрирани като безработни от туристическия сектор /те са освободени след края на активния сезон през ноември миналата година и получават обезщетение за безработица/. Дори ако всички те бъдат наети отново, както се случва обикновено всяка година, когато всички хотели се отворят за туристическия сезон, все още за летния сезон ще има недостиг на 1000-1500 работници, заявява Захарис Йоанидис, генерален директор на Кипърската Асоциация на хотелиерите.
Проблемът е, че се търсят хора за непрестижни дейности – почистване и работа в кухнята в ресторанти и хотели, сервитьори /по-нископоставени/. Кипърците, дори и по време на кризата, когато безработицата гонеше рекорди, не бяха склонни да заемат подобни работни места заради натоварването и сравнително ниското заплащане, а сега, след рецесията и във времето на икономически ръст, шансовете са още по-малки. В целия туристическия сектор и в тези спомагателни дейности работят много европейски граждани, включително българи.
Хотелиерските организации предлагат на правителството да промени съществуващите наредби и да разреши наемането на чуждестранни студенти /от трети страни/ за работа през цялата година. Според действащите разпоредби те могат да работят в туристическия сектор само през лятото и то при условие, че обучението им е свързано с хотелиерството. Опасенията от тази идея са, че евентуална такава промяна би могла да доведе до старата практика, когато колежи записват чуждестранни студенти, чиято цел обаче е не обучение, а работа в Кипър. Това пък от своя страна ще деформира още повече трудовия пазар в страна членка на ЕС.
Недостигът на квалифицирани кадри в момент, когато са привлечени рекорден брой туристи, застрашава стандарта на обслужване и качеството на туристическия продукт, чието подобряване е една от основните цели в Националната туристическа стратегия, подчертават заинтересованите страни.
Туристическа „персона нон грата”
В усилията, които правят правителството, местната власт и туристическата индустрия, за да може Кипър да преструктурира пазара си и да предлага туризъм с по-високо качество, се вписва и нестандартната инициатива на кмета на Агия Напа Янис Карусос за промяна на имиджа на курорта.
През последното десетилетие той придоби славата на българския „Слънчев бряг”, но без неговото бетониране и презастрояване. Кипърският курортен център, който според всички международни класации е с едни от най-красивите плажове в Европа, стана популярен като парти-дестинация за летните купони на младежи, най-вече от Великобритания, за чиято ваканция са достатъчни нощният живот и алкохолът. Привличането на тези шумни и буйни туристи бе толерирано в годините, когато курортът не се справяше толкова добре. Сега обаче, когато хотелите са свръхрезервирани, главоболията за общината стават все по-големи, тъй като с действията си младежките групи „очернят” името на Агия Напа и могат да „изгонят” по-възрастните и по-платежоспособни гости на курорта.
„Проблемните” туристи представляват само 8% от гостите на хотелите в общината, но скандализират с поведението си останалите 92% и създават отрицателни впечатления за курорта у тях, твърди кметът Янис Карусос. Освен това младежите нарушават обществения ред, не зачитат нито правилата в града-домакин, нито законите на Кипър, а и нямат съществен финансов принос за туризма, казва той. Този тип туризъм е с „ниско качество” и „не е в съответствие с нашата бъдеща стратегия и нашата визия”, пише още кметът в писмото, което разпространи във Великобритания, обявявайки младите любители на алкохолния туризъм за „персона нон грата”.
Агия Напа иска да „изчисти” името си и от дестинация за младежко парти да се позиционира на международния туристически пазар като най-космополитният курорт на Средиземноморието, който привлича качествени туристи. Общината е разработила стратегически план за това свое „преобразяване”, който се изпълнява последователно през последните години, особено откакто начело на общината през март 2013 г. застана младият /тогава на 33 години/ и амбициозен кмет Янис Карусос. Местната стратегия включва цялостно обновяване и модернизация на хотелите и прилежащите им съоръжения, инвестиции от милиони евро в публичната инфраструктура, както и привличане на частни инвестиции в огромни мащаби в проекти като новото яхтено пристанище. Изграждащата се в момента „Агия Напа Марина” на стойност 220 млн. евро ще бъде „най-източната морска врата на Европа”. На огромния и луксозен комплекс се „възлага” и основната роля за новия имидж на курорта и развитието на туризъм с високо качество.
Общината промени и управлението на плажовете, което даде отлични резултати – вместо първоначалния доход от 300 000 евро сега тя получава около 2 млн. евро, и средствата се насочват към подобряване на облика на града.
преди 6 години сега трaвeститът - министърка на туризма може да направи дежурното изявление, че очаква 10% ръст на ...пияни английски туристи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар