За Янис Рецос това, което спира гръцката туристическа индустрия, е липсата на инвестиции.
Гърция – шестата най-посещавана страна в Европейския съюз за 2016 г. - може да изведе индустрията до съвсем нови висоти, ако влее повече ресурси в нея и ако държавата премахне бариерите, които спират навлизането на нов капитал, коментира председателят на Гръцката конфедерация по туризма (SETE).
“Макар че почти 30 милиона туристи от май до септември е огромна цифра, тя може да достигне 40 млн. души за период от 9 месеца, ако туристическият сезон бъде удължен“, казва Рецос в интервю за Bloomberg. “Залогът сега е да обогатим туристическия продукт и да имаме добавена стойност, която ще привлече може би не повече, но по-богати туристи, за да имаме повече постъпления“.
Туризмът е най-голямата гръцка индустрия, като броят на туристите се е увеличил с 10% през 2017 г. на годишна база до 27,2 млн. души, генерирайки приходи за малко над 14,5 млрд. евро, сочат данни на Гръцката централна банка. Туризмът е допринесъл с 32,8 млрд. евро за БВП на Гърция през 2016 г., или 18,6%, сочи World Travel & Tourism Council. Базираната в Лондон организация очаква този дял да достигне 23,8% през 2017 г.
За да увеличи туристите до 36 млн. души и приходите до 20 млрд. евро до 2021 г., Гърция се нуждае от инвестиции на стойност 6 млрд. евро годишно, коментира Рецос. „Макар че това е голяма цифра, има външен интерес към инвестиции“, казва той, призовавайки и за публични инвестиции.
Инвеститорите се интересуват от текущите туристически единици и свободните сгради, казва Рецос. „Има много сгради публична собственост, които могат да бъдат ползвани за туристически цели, например в Атина, където пенсионните фондове притежават имоти, които стоят празни и за които нямат планове за употреба“, казва той.
В същото време държавата трябва да подобри инфраструктурата като пристанища, яхтени пристанища и местни летища, за да създаде добавена стойност, основно за гръцките острови, коментира Рецос.
„Инфраструктурата по островите все още е от 60-те и има нужда да бъдат ремонтирани канализационните и водоснабдителните системи“, допълва той.
Инвестициите често се отлагат заради прекомерното данъчно облагане, пространственото планиране и несигурността, която чувстват някои инвеститори, идвайки в Гърция, казва Рецос. Тя се дължи особено силно и на разрешителните, които може да са нужни за проекти, от органи като археологическия съвет или службите за опазване на горите, казва той.
„Във всички други европейски страни подобни въпроси се решават преди началото на инвестицията“, казва той.
По-високият данък продажби в Гърция също я поставя в неблагоприятно конкурентно положение, казва Рецос. „Много по-важно за туристическата индустрия е да се намали ставката по данъка върху продажбите, а не по корпоративния данък“, пояснява той. Данъчната ставка по продажбите в момента е 13% за хотелите спрямо 6% през 2015 г. и 24% за ресторантите спрямо 13% преди.
Гърция сега трябва да се фокусира върху промяна на модела си на растеж, за да засили ползите от средствата, вложени в качествен туризъм.
„Стигнахме до дъното и започнахме да вървим нагоре, но Гърция трябва да промени модела си на растеж, за да се фокусира върху продукта“, завършва Рецос.