Всички норвежки самолети за къси разстояния трябва да станат електрически до 2040 г., съобщи летищният оператор на страната. С това страната затвърдява ролята си на пионер в сектора на електрическия транспорт, посочва британският вестник Guardian.
Компанията Avinor, която е оператор на летищата в страната, иска да бъде първата в света, която да премине към електрически въздушен транспорт, заяви нейният главен изпълнителен директор Даг Фалк-Петерсен.
„Смятаме, че всички полети с продължителност до час и половина могат да бъдат извършвани от напълно електрически летателни апарати“, заяви той и допълни, че това покрива всички вътрешни полети, както и тези до съседните скандинавски столици.
В близко бъдеще Avinor планира да изпробва обслужването на пътнически маршрут с малък електрически самолет с 19 места най-рано през 2025 г.
Норвегия, която е най-големият производител на петрол и природен газ в Европа, парадоксално е и лидер в сектора на електрическия транспорт. Като пазарен дял в страната има повече електрически коли, отколкото в която и да е било друга страна по света. Електрическите и хибридни автомобили са повече от половината нови коли, регистрирани през 2017 г. В същото време страната разработва проекти и за електрически плавателни средства.
„Когато постигнем целта си, пътуването по въздух няма да е проблем за климата, а решение“, допълни още Фалк-Петерсен. По думите му преминаването към електричество ще допринесе и за намаляване на нивата на шум, както и оперативните разходи за самолетите.
Според статистическите данни въздушният транспорт в страната представлява 2,4% от парниковите газове, произвеждани от Норвегия и около 5%, когато се включат и международните полети.
Но преди да се стигне до използването на електрически самолети, ще трябва да се направи преход с междинни източници на захранване като биогориво или хибридни двигатели.