Съветът на Европейския съюз одобри днес нова серия от правила, които целят да улеснят онлайн бизнесите при изпълнението на задълженията им към ДДС, съобщават от пресслужбата на Съвета.
Като част от стратегията за „единен дигитален пазар“ на ЕС, предложенията целят да улеснят събирането на ДДС, когато потребителите купуват стоки и услуги онлайн.
Новите правила разширяват съществуващия в ЕС портал (обслужване на едно гише) за регистрация по ДДС при продажби от разстояние. Те създават и нов портал за продажби от разстояние от трети страни, когато стойността им е под 150 долара. Това ще намали разходите за спазваме на изискванията по ДДС за сделки между търговци и потребители, казват от Съвета.
Дължимите суми по ДДС ще бъдат плащани в страната членка, откъдето е потребителят, което гарантира по-справедливо разпределяне на данъчните приходи сред страните членки.
Освен това новите правила правят онлайн платформите отговорни за събирането на ДДС при продажбите на разстояние, които те улесняват. Това не се предвиждаше в първоначалните предложния на Европейската комисия, но се превърна в изключително важна част от пакета. Повечето стоки, които се внасят за продажби от разстояние, в момента влизат в ЕС без ДДС, което води до нечестна конкуренция за европейските бизнеси, смятат от Съвета.
Според оценки измамите с ДДС от продажби от разстояние в ЕС възлизат на 5 млрд. евро годишно, а целта на новите мерки е да намалят рязко тази сума.
Обслужването на едно гише ще помогне на онлайн търговците, които трябва да се регистрират по ДДС във всяка страна членка, в която продават стоки. Според Комисията подобни изисквания струват на компаниите около 8000 евро за всяка страна членка на ЕС, в която продават. Предложенията ще позволят административното бреме за компаниите да се свие с 95%. Обслужването на едно гише ще спести общо около 2,3 млрд. евро за компаниите, сочат изчисления, и ще увеличи приходите от ДДС със 7 млрд. евро за страните членки.
По отношение на стартъпите и малките и средни предприятия новите правила въвеждат важни улеснения, казват от Съвета. При годишни трансгранични онлайн продажби под 10 хил. евро компаниите ще продължат да прилагат ДДС правилата на собствените си страни.
Новите правила премахват и изключението за пратки извън ЕС на стойност под 22 долара. Около 150 млн. малки пратки се внасят в ЕС без ДДС, а сегашната система е отворена за манипулации. Макар че европейските бизнеси трябва да налагат ДДС независимо от стойността на продаваните стоки, внасяните стоки печелят от изключението и често стойността им бива изкуствено намалявана, за да се вместят в изключението.
Според графика на новите правила до 2019 г. трябва да се въведе улесняване на мерките за продажби на електронни услуги вътре в ЕС. До 2021 г. пък трябва да се удължи обслужването на едно гише за дистанционни продажби на стоки, както за страни на ЕС, така и за трети страни. В рамките на същия период трябва да се премахне и изключението от ДДС за малки пратки.
Съответно до края на 2018 и 2020 г. страните членки ще трябва да транспонират правилата директивата в националните си законодателства.