Съветът на Европейския съюз одобри днес регламента за новата система, наричана „вход-изход“ (Entry-Exit System), както и регламента за изменение на Кодекса на шенгенските граници по отношение на системата, съобщават от пресслужбата на Съвета.
Идеята на новите правила, които бяха одобрени от Европейския парламент преди месец, е да улесни граничните проверки на пътници от страни извън съюза с цел засилване на сигурността.
„За доброто функциониране на Шенгенското пространство от съществено значение е упражняването на засилен контрол по външните ни граници", коментира Андрес Анвелт, министър на вътрешните работи на Естония. "Системата за влизане/излизане ще допринесе за подобряване на контрола по външните граници, по-добро идентифициране на лицата, пресрочили разрешения срок на престой, и укрепване на борбата срещу тероризма.“
Системата ще записва информация за граждани от други държави, включително имена, пътнически документи, пръстови отпечатъци, лицево изображение, дата и място на влизане, излизане или отказ на достъп до Шенгенското пространство.
Системата ще замени ръчното подпечатване на паспортите и ще ускори граничните проверки. Освен това според евродепутатите това ще направи по-лесно идентифицирането на хора, които остават по-дълго от позволеното (90 дни в рамките на период от 180 дни) в ЕС, и ще намали риска от документни измами и кражба на самоличността.
Данните ще бъдат пазени в продължение на три години, а при лицата, които са надвишили разрешения престой – пет години. Те ще бъдат достъпни както от граничните и визовите органи, така и от Европол.
България и Румъния също ще бъдат част от новата система, макар че все още не са приети в Шенген, тъй като изпълняват двете правила за достъп на страни до системата извън пространството: отговарят на необходимите технически и законови критерии за влизане в Шенген и имат пасивен достъп до визовата система на зоната.
Сега предстои Съветът и ЕП да подпишат приетия регламент, който ще бъде публикуван в Официален вестник на ЕС и ще влезе в сила 20 дни по-късно. Очаква се изграждането на системата да започне тази година и тя да бъде напълно функционираща през 2020 г. По оценки сумата за създаването ѝ възлиза на 480 млн. евро.