Година след като представи пакета „Чиста енергия за всеки европеец“ Европейската комисия (ЕК) обяви и амбициозен план за чист автомобилен транспорт. Пакетът беше представен на специална пресконференция в Брюксел след заседанието на Колегиума, излъчвана във видеосистемата на ЕК.
Комисарят по въпросите на енергетиката и климата Мигел Ариас Каньете коментира по време на пресконференцията, че като цяло емисиите въглероден диоксид в Европейския съюз (ЕС) намаляват с 23% от 1990 г. до 2016 г. В сектора на транспорта обаче има ръст от 20% и той вече заема дял от 22% от общите емисии. Нещо повече – вредните емисии в транспортния сектор растат непрекъснато.
Затова в Брюксел предвиждат да опростят правилата за изграждането на зарядни станции за електромобили. Като цяло за разгръщане на допълнителна инфраструктура, свързана с развитието на електромобилите в общността, ще бъдат инвестирани 800 млн. евро.
ЕК ще прави повече проверки за емисиите на новите автомобили и всеки грам над лимитите ще бъде санкциониран с 95 евро.
Целите ще доведат до икономии – до 600 евро за автомобил през 2025 г. и до 1 500 евро през 2030 г., отчитат още в Брюксел. По-зелен автомобилен сектор ще намали и вноса на петрол в общността и ще спести 6 млрд. евро годишно към 2030 г. Предложението ще доведе до създаването на 70 хил. нови работни места.
Ползите са опазването на околната среда и чистотата на въздуха – замърсяването причинява смъртта на повече от 400 хил. европейци всяка година, отбелязаха комисарите в Брюксел. Новите стандарти обаче не трябва да смущават инвеститорите, а напротив - да създават условия за инвестиции и развитие на иновациите.
По време на пресконференцията беше напомнено и за скандала с фалшифицираните емисии на автомобилите на водещи производители. Според ЕК с изпълнение на целите на общността тези компании отново ще си върнат доверието на потребителите.
Компаниите в сектора няма да бъдат изправени пред квоти и сами ще могат да изберат технологиите за постигане на целта.
„Трябва да сме сигурни, че автомобилите и автобусите на пазара са чисти“, каза Каньете и допълни, че производителите, които преизпълняват заложените цели, ще получават стимули, особено производителите на автомобили с нулеви емисии СО2.
„Не желаем да залагаме прекалено високи цели, които да останат непостигнати“, каза още той.
Комисарят по въпросите на Енергийния съюз Марош Шефчович отбеляза, че има два основни проблема пред масовото навлизане на електромобилите - цената и пробега с едно зареждане. Производители са уверили ЕК, че към 2020 г. цените на електромобилите и на конвенционалните автомобили ще бъдат вече много близки.
Освен предложението за автомобилния сектор комисарите са разгледали и промени в газовата директива. Те касаят изграждането на газопроводи под юрисдикцията на държави от ЕС и към трети страни. Нужно е да има повече правна яснота и сигурност в тези текстове, обясни пред журналисти в Брюксел комисарят по въпросите на Енергийния съюз Марош Шефчович.
По време на Колегиума са дискутирани още и финансови пакети за Турция в периода 2018-2020 г., а главният преговарящ по Brexit Мишел Барние е уведомил за хода на преговорите, отбеляза Шефчович.
преди 7 години Може да стане в Западна Европа и то - някъде след 2025-2030 година. В ЦИЕ - най-рано към 2040 г. И то - със стимули.Ако като някой Скрудж са си седнали на гърнетата и искат да се отцепват, да не би да се минат нещо (като двете полудържави в Белгия, Каталуния и двете италиански области) и да спонсорират малко соц-изтока - със сигурност ЕС ще се разпадне и тези цели ще останат за след 2050 г. ако въобще някой си ги спомня.Те това не разбраха на Запад - когато ни зарежат, никога не става по-добре. Справка - Османската империя, СССР. отговор Сигнализирай за неуместен коментар