Страните членки на Европейския съюз (ЕС) не успяха да постигнат споразумение днес при първия кръг от преговорите за реформа на трудовите разпоредби в блока, предаде Ройтерс.
Въпросът за промените на трудовите правила противопоставя по-богатите на по-бедните страни от общността, които искат запазване на сегашните правила. Те позволяват техни граждани да работят в други държави от блока при по-високо заплащане, отколкото в родината си, но при по-ниско, отколкото на местните работници.
Според някои критици сегашните разпоредби са социален дъмпинг, припомня БТА.
Тези правила, приети през 1996 г. - осем години преди разширяването на ЕС на изток през 2004 г., вече се приемат за морално остарели.
Миналия понеделник комисията по заетостта и социалните въпроси в Европейския парламент (ЕП), която изготвя текста с поправките, прие документ, който в определени аспекти е малко по-твърд от гласувания от Европейската комисия (ЕК) през март 2016 г., но не съдържа всички точки, за които настояваше Париж в стремежа си за по-сериозно затягане на правилата.
Френският президент Еманюел Макрон изведе реформата на директивата за командированите работници доста напред в дневния ред на ЕС. Сред подкрепящите го държави са Германия, Белгия и Холандия.
Става дума за справедливостта на пазара на труда, каза еврокомисарят по заетостта и трудовата мобилност Мариане Тисен при пристигането си за срещата на министрите на труда от ЕС днес в Люксембург.
"Подкрепям свободата на движение, но тя трябва да бъде организирана по справедлив начин (...) Вътрешният пазар се основава на правила, не е джунгла", каза Тисен.
След първата сесия, на която се изказаха почти всички страни членки, обаче не бе постигна договореност.
Една от спорните точки засяга международния сухопътен транспорт и каботажа.
Българската страна настоява транспортните работници да не попадат в обхвата на общата европейска директива за командироване и с това няма да се направи компромис. Това съобщи миналата седмица министърът на труда и социалната политика Бисер Петков на форум "Социалният дъмпинг и трудовата мобилност", организиран от ECONOMIX.BG в партньорство с Българската стопанска камара.
Принципната позиция на страната до момента е, че автомобилният транспорт следва да бъде обект на отделно секторно законодателство, каквито действия от страна на ЕК като законодателна инициатива вече са предприети, каза министърът, цитиран от БТА.
При продължаващия дебат днес следобед министрите ще се опитат да преодолеят различията си по продължителността на командировките преди командированите служители да станат обект на трудовите права на приемащата страна.
Нерешен остава и въпросът за възнаграждението на командированите работници.
В предложението си, представено преди година и половина, ЕК бе заложила прост принцип: еднакво заплащане за еднакъв труд на едно и също място.
Освен минималната заплата в приемащата страна (задължителна още според директивата от 1996 г.), командированият работник трябва да получава всички премии, предвидени за труда му в страната (например 13-та заплата, както и надбавки за опасен или тежък труд).
преди 7 години "Пазар" не е ли малко силна дума за този социализъм, който се случва в Европа последните 10 години? отговор Сигнализирай за неуместен коментар