IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Гърция не използва потенциала на своите селскостопански продукти

Деиндустриализацията в последните десетилетия принуждават страната да купува готова продукция, а да изнася суровини

22:01 | 29.09.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Снимка: Investor.bg

За първото полугодие Гърция е изнесла 50,3 тона зехтин на стойност 214,9 млн. евро, пише в анализ гръцкият вестник „Катимерини“. По сметките на изданието това означава, че в чужбина страната продава литър зехтин за 4,20 евро, докато в местните магазини най-евтиният зехтин е с цена около 8-8,50 евро за литър (915 грама).

Основната причина, поради която гръцкият зехтин се изнася на двойно по-ниска цена, е че износът е насочен главно към Италия. Там зехтинът се бутилира и съответно италианските компании придават добавената стойност и печелят от гръцкия продукт.

Това е само един от примерите, който показва, че Гърция не се възползва от потенциала на продуктите, произвеждани в страната. През последните години страната увеличава износа именно на суровини, а не на готова продукция и така стойността на износа намалява.

За това вина имат не само производителите, пише още „Катимерини“. Гръцката икономика като цяло записва пропуснати ползи от износа, което е в резултат от липсата на инвестиции в стандарти. От 80-те години се наблюдава и деиндустриализация, което принуждава страната да внася готови стоки и да изнася основно суровини.

„Катимерини“ дава още примери за пропуснати ползи. Гърция е един от водещите световни износители на памук и през първата половина на 2017 година е реализирала продажби на суровината в чужбина на стойност 147,4 млн. евро. През 2016 година общата стойност на износа на памук е 325,36 млн. евро, а вносът на готови текстилни продукти се изчислява на 659,8 млн. евро.

Все пак се появяват и някои слаби признаци за промяна. Например в рибната индустрия производителите са започнали да работят върху стандарти за продуктите си и са готови да произвеждат полуфабрикати, а не сурова риба.
Трудно е обаче да се изчисли колко може да печели страната от износ на готова продукция, посочва още изданието.

Според различни анализи на международни организации гръцкият износ може да се увеличи с до 30%, или 16 млрд. евро, ако бъдат направени необходимите реформи и страната започне да изнася не суровини, а продукти с добавена стойност. Гърция трябва да привлече и чужди инвестиции в икономиката си и да започне да модернизира съществуващите предприятия, посочват представители на бизнеса в страната, цитирани от "Катимерини". 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:10 | 30.08.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още