Устойчивото начало на 2017 г. и по-добрата от очакваното оперативна печалба на Air France-KLM повиши цената на акциите на авиокомпанията до най-високото им ниво от юли насам в четвъртък, съобщава Ройтерс.
Мениджърите на Air France-KLM и анализатори от сектора обаче предупредиха, че предизвикателствата пред самолетната компания и конкурентите ѝ ще имат своето влияние.
„Не сме изпаднали в еуфория. Предпазливи сме, поради което продължаваме да работим върху разходите“, каза главният финансов директор Фредерик Гаже пред журналисти след представянето на резултатите.
Резервациите на дълги разстояния, за които Air France-KLM заяви, че иска да си върне пазарен дял, не са задоволителни за момента, добави Гаже. Авиокомпанията, чийто ръст на капацитета за 2016 г. се ограничи до 1%, иска да се разраства с 3% до 3,5% годишно.
Европейските авиолинии се борят да намалят разходите, за да се конкурират с нискобюджетни конкуренти като Ryanair и easyJet, което доведе до стачки в Lufthansa, Air France и British Airways през последните месеци.
Свръхкапацитетът в Европа натежава и върху цените на билетите, което носи допълнително трудности за превозвачите в региона.
Френско-холандската компания заяви, че макар че е имало голямо ниво на несигурност около приходите от билети, те все пак са се понижили само с 0,7% през януари спрямо спад от 5% за 2016 г. като цяло.
Акциите на Air France-KLM поскъпнаха със 7% в отговор на 34-процентовия скок на оперативната печалба за 2016 г. до 1,049 млрд. евро и актуализирането на информацията за резервациите през януари. В течение на сесията повишението се ускори и в края на сесията достигна 12,6.
Според Гаже понижаването на разходите с 1% миналата година е било значително за Air France-KLM, която се бори със стачки и трудни отношения с профсъюзите.
Той заяви още, че компанията цели да намали разходите с поне 1,5% тази година чрез инициативи като ново подразделение на Air France, наречено Boost, което ще оперира с по-ниски разходи.
Разходите за пилотите ще се понижат с 15%, а за стюардите – с 40%, според новите предложения, които бяха посрещнати със скептицизъм от пилотските профсъюзи при представянето им през миналата седмица.
KLM е имала оперативен марж от 6,9% през 2016 г., докато при Air France той е бил само 2,4%. Това, според Гаже, се дължи на стачките на пилотите и стюардите от Air France и влиянието на ислямистките терористични атаки срещу френския туризъм.