Европейската комисия даде Германия на съд заради приемането на закон, който предвижда въвеждането на пътна такса в страната, която ощетява чуждестранните превозвачи.
Според Брюксел така, както е приет законът, той ще се прилага само срещу автомобили и камиони с чуждестранна регистрация, докато тези с германски номера практически няма да плащат нищо. Формално пътната такса е записана като всеобща, но превозните средства с германска регистрация ще получават приспадане на данъците в размера на пътната такса.
Решението е взето след 2 години кореспонденция между Брюксел и Берлин.
Според Европейската комисия Германия нарушава европейското право, което дава равни права на всички европейски граждани независимо от тяхната националност и гарантира свободното движение на хора и товари.
След като е била алармирана от превозвачите Еврокомисията реагира и на предвидените в закона нови винетки. Тези, които са със срок под една година и се купуват основно от транзитно преминаващите, според Брюксел са твърде високи и в някои случаи неотговарящи на разходите за поддръжка на германските пътища.
Законът е приет от Бундестага през юни 2015 г., но още не е влязъл в сила.
Европейският съюз на превозвачите атакува Комисията преди 2 години с доказателства, че автомобилният транспорт ще стане нерентабилен, особено в съседните на Германия държави, ако таксата се въведе, тъй като страната е част от маршрутите на товарните превозни средства от редица направления.
В момента движението по магистралите в Германия е безплатно за автомобилите с чужда регистрация, а тези с местни номера плащат за поддръжката на пътната мрежа годишен пътен данък.
Това е вторият път, в който Еврокомисията съди Берлин заради пътните такси.
През 1990 г. европейският съд обяви за незакономерни плановете на властите да обложат чуждестранните автомобили и законът беше оттеглен.
Европейското право позволява на страните членки сами да решават дали да облагат камионите и леките коли, но, ако такива такси бъдат въведени, то те трябва да са еднакви за превозните средства с местна регистрация и за тези, които имат номера от друга страна членка на ЕС.
Предпочитаният подход от Брюксел по отношение на пътните такси е те да не бъдат еднакви за всички участници на пътя и обвързани с времето, а да зависят от изминатото разстояние.