През първото тримесечие (януари - март) на 2016 година „Газпром“ е спечелила 362 млрд. рубли (5,6 млрд. долара), показва отчетът на руската държавна компания, публикуван днес. Това представлява намаление от 5,2 на сто спрямо същия период на миналата година.
От компанията обясняват свиването на печалбата с по-ниската цена на природния газ. Това обаче е стимулирало клиентите на „Газпром“ да купуват повече. От отчета е видно, че общите приходи от продажби растат с 5% до 1,74 трилиона рубли.
Приходите от продажбата на газ се увеличават със 7% до малко над 1,07 трилиона рубли. Само приходите от продажбата на суровина в Европа скачат с 22% до 663 млрд. рубли. За първите три месеца на годината количествата, които „Газпром“ изнася за своите европейски клиенти, са с 49 на сто повече до 19 млрд. куб. метра.
По този начин компанията успява да компенсира спад на цената на газа от средно 22% през периода. Средната цена на руския природен газ в Европа е малко над 14 хил. рубли (217 долара) за 1000 куб. метра.
На вътрешния пазар „Газпром“ е реализирала приходи от продажби в размер на 291,8 млрд. рубли, което е ръст от 2% спрямо първите три месеца на 2015 година. Обемът на продажбите в Русия обаче се свива с 6%, но ръстът на цената в размер на 9 на сто го неутрализира.
От отчета на компанията е видно още увеличение на оперативните разходи на компанията – с 24% до 1,455 трилиона рубли. Една от причините са увеличените разходи за покупката на петрол и природен газ, както и за транзита на суровините, свързани основно с преноса на газ през Украйна и дейността на „Газпром“ в Германия.